I arbeidet med Transportnett Tromsø er planleggingen kommet et godt stykke på vei, hvor planprogrammet har vært ute på høring og kommunestyret har gitt marsjordere om å utrede fire alternativer.

Kvaløyforbindelsen er et høyst nødvendig samferdselstiltak. Ikke bare på grunn av behovet for høyere kapasitet på vegnettet, men rett og slett å sørge for en fullverdig god beredskap til innbyggerne på Kvaløya. Det er åpenbart at dagens vegsystem er sårbart, hvor stenging av brua ved utforutsette hendelser gjør responstiden lengre for blålysetatene.

Beredskapen var også en av de viktigste begrunnelsene for å ta med planlegging av ny Kvaløyforbindelse i arbeidet med konseptvalgutredningen for transportsystemet i Tromsø.

Kvaløyforbindelsen er også en forutsetning for at Tromsø fortsatt skal nå vekstambisjonene. Med dagens restriksjoner på boligbygging på Kvaløya, er det helt nødvendig at vi prioriterer ny forbindelse for å fjerne flaskehalsene.

Det er imidlertid grunn til bekymring når vi vet at to partier i den rødgrønne koalisjonen i Tromsø med Rødt og Miljøpartiet de grønne i spissen ikke ønsker ny forbindelse til Kvaløya.

Disse to partiene mener en bedre beredskap for innbyggerne på Kvaløya er en overflødig og lite samfunnsøkonomisk investering. De vil heller prioritere investeringer i kollektiv, gang og sykkel et såkalt 0-alternativ.

Med belønningsordningen for kollektiv, gang og sykkel vil transportsystemet i Tromsø utbedres for de alternative transportfomene med 260 millioner de neste fire årene.

I tillegg vil det være urimelig å tro at transportveksten fra Kvaløya til Tromsø kan tas med gang, og sykkel og kollektiv. En kan ikke forvente at ensidig tilrettelegging for gang og sykkel med disse avstandene vil få nok effekt.

Tar man i betraktning topografi, klima og avstander mellom primærknutepunktene på Tromsøya og Kvaløya, er det naivt å forvente den store måloppnåelsen for syklende og gående.

For FrP er det ikke et spørsmål om, men hvor en ny Kvaløyforbindelse skal gå. Vi vil derfor være garantisten for at vi oppnår en løsning som kan bidra til mer boligbygging, bedre beredskap og større flyt og kapasitet i transportsystemet for innbyggerne på Kvaløya.

Her er både byutvikling og regionale effekter viktige faktorer som må vurderes nøye, for å sikre en mest fremtidsrettet løsning. I tillegg må det forbindelsen sikre en tilstrekkelig avlastning i Giæverbukta, langs FV-862 eller FV-858. Her vil FrP være pådriver for å tenke langsiktig og helhetlig, i stedet for snevert og kortsiktig.