Vi har lagt bak oss en helt spesiell utgave av Arctic Race of Norway.

Verdens vakreste – og tøffeste

Årets utgave viser at Arctic Race of Norway ikke bare er verdens vakreste, men også kan være et av verdens tøffeste sykkelritt. Både vær og prestasjoner gjenspeiler godt hva Arctic Race of Norway er, og hva som kreves for å gjennomføre et internasjonalt sykkelritt lengst nord i landet. Ingen ting av dette hadde vært mulig uten godt lagarbeid.

Første etappe fra Kautokeino til Alta tok oss inn på Finnmarksvidda og det som regnes som et kulturelt hovedsete for det nordsamiske området. Vegen ut mot Havøysund i Måsøy kommune på tredje etappe, var vakker og dramatisk. Vi må også ta med kraftprøven som syklistene måtte igjennom under krevende værforhold mellom Alta og Hammerfest. Og med den rå avslutningen på Nordkapplatået, ble det satt et fantastisk punktum for den tiende utgaven av vårt store nordnorske samarbeidsprosjekt.

SYKKELRITT: Bilde fra årets Arctic Race of Norway Foto: ARN/Billy Ceusters

Gjennom hele Nord-Norge

Det har vært ti begivenhetsrike år siden starten på den første utgaven av Arctic Race of Norway gikk i Bodø i 2013. Lokalsamfunn, næringsliv, kommuner og fylkeskommuner har samarbeidet om å skape herlig folkefest, store ringvirkninger, og mange gode minner.

Vi har så langt vært i alle regionene i Nord-Norge. I tillegg har vi besøkt både Finland og Trøndelag. For å markere jubileet i beste Arctic Race of Norway-ånd, har alle kommunene i Nord-Norge i løpet av sommeren samarbeidet om å bringe en sykkel fra Bindal lengst sør i Nord-Norge, til Nordkapp. Engasjementet i kommunene har vært helt eventyrlig. Sykkelen har vært til havs og på fjelltopper, den har besøkt bedrifter og idrettslag. Ja, det er ikke grenser for den fantasien kommunene har vist for å gi sykkelen den beste reisen gjennom Nord-Norge.

Akkurat slik de gjør når de er vertskap for Arctic Race of Norway.

Felles opplevelser og tilhørighet

Gjennom alt engasjementet og alle påfunnene som kjennetegner folkefesten Arctic Race of Norway, skapes felles opplevelser, tilhørighet, samhørighet og stolthet rundt det vi har å by på i vår vakre og mangfoldige landsdel. All den positive galskapen folk finner på langs løypa er også viktig for TV-bildene som går verden rundt.

Kun elektriske følgebiler

10-årsjubileet ble også markert med at alle de 129 følgebilene i rittet for første gang var elektriske. Det er utfordrende å gjennomføre dette i en region med lange avstander og begrenset ladeinfrastruktur. Men gjennom et samarbeid helt utenom det vanlige, der ikke minst kommuner og kraftselskap har stilt opp, ble det mulig.

Folkefest og ringvirkninger

Arctic Race of Norway er verdens nordligste etapperitt på sykkel, men vi har ambisjoner om å være så mer. Ved å samle noen av internasjonal sykkelsports beste lag og stjerner, skaper vi også gylne muligheter ut over det sportslige. Vi blir en samarbeidsplattform for alle som brenner for å skape en positiv utvikling i sin region. Da vi samlet kommuner, næringsliv, universiteter og frivilligheten til jubileumskonferanse i mai, var tilbakemeldingene at samfunnsrollen til Arctic Race of Norway er viktig, og at vi kan bidra både dypere og bredere i utviklingen av Nord-Norge. Det er en oppgave vi gjerne tar på oss.

FOLKEFEST: Publikum under årets Arctic Race. Foto: Rune Dahl/Arctic Race of Norway

Takk til alle som har gjort det mulig

Takk til Finnmark for fantastisk vertskap, og takk til alle som gjennom ti år har samarbeidet om å gjøre det mulig å gjennomføre et internasjonalt etapperitt på sykkel i Nord-Norge.

Vi gleder oss til de neste ti årene, hvor vi skal inkludere enda flere kommuner, og sammen skape enda flere minner.