iTromsø fortalte tidligere denne uken om Bente og Øyvind som byttet ut sin gamle dieselbil med en elbil, og at miljøtakst for elbil i bomringen var medvirkende til bilvalget. Bomtakster differensiert etter bilens utslipp velger iTromsø og kalde fet rabatt. Faktum er at det er klimapolitikk som fungerer.

For hver elbil som erstatter en fossilbil kuttes klimagassutslippene med cirka to tonn Co₂ årlig. Gjennom å bytte bil har dermed ekteparet Dahl bidratt til å kutte helt nødvendige klimagassutslipp fra veitrafikken i Tromsø, samtidig som de bidrar til mindre lokal luftforurensing.

I 2022 utgjorde veitrafikken nesten 30 prosent av klimagassutslippene i byen, så det er helt åpenbart at noe må gjøres. At de to også bruker buss til jobb er veldig bra og viser at Tromsø har gjort noe riktig i sin samferdselspolitikk.

Bente og Øyvind er absolutt ikke de eneste som lar seg motivere av miljøtakster når de skal kjøpe ny bil. I Elbilisten 2023, en undersøkelse Elbilforeningen gjennomfører blant Norges elbilister, svarte hele 72 prosent av respondentene at miljøtakst i bomringen er en av de viktigste fordelene med å velge elbil. Vi ser det også andre steder i landet – byer med bomring og miljøtakst har jevnt over en høyere elbilandel enn resten av landet.

Selv om mange i Tromsø har byttet til elbil de siste årene, er kun 18 prosent av den totale bilparken i kommunen elektrisk. I oktober slo også Transportøkonomisk Institutt fast at økte miljøtakster vil sinke utbytting av bilparken og føre til at vi bruker lengre tid med å nå klimamålene vi har satt oss.

iTromsø skriver også at elbilistene kjører mer enn andre, og gir inntrykk av at miljøtakster bidrar til mer bilkjøring. Uansett hvordan bomtakstene ser ut, vil det alltid være noen som mellom arbeid, henting i barnehagen og kjøring til fotballtrening må bruke bil. Dagens miljøtakster bidrar faktisk til at disse reisene gjøres med en bil uten klimagassutslipp framfor en forurensende bil.

Inntektsutfordringene til Tenk Tromsø kan også løses på andre måter enn å ødelegge for den gode elbilutviklingen. Elbilforeningens hovedpoeng er ikke at takstene skal være så lave som mulig. Det er for eksempel mulig å øke takstene både elbil og fossilbil likt, sånn at den prosentvise prisforskjellen mellom dem består.

Sekretariatet i Tenk Tromsø peker også selv på en veldig gunstig timeregel som grunnen til færre inntekter. Kanskje bør man starte der før man svekker en klimapolitikk som funker.

Heldigvis har både Arbeiderpartiet og SV avslått bypakkesekretariatets forslag om økning i miljøtakstene for elbil nå, og det er klokt. For skal Tromsø fortsette å kutte sine klimagassutslipp fra veitrafikken, må flere oppmuntres til å gjøre som Bente og Øyvind – og da er dagens 50 prosent miljøtakst av ordinær takst et godt virkemiddel.