I Kystens hus- erklæringen til Arbeiderpartiet, SV og Rødt står det at krav om testing og rapportering i skolen skal begrenses til det som er relevant for elevenes læring og utvikling. I valgkampen gikk Arbeiderpartiet høyt på banen og uttalte gjentatte ganger at de ville ansette minimum 40 nye lærere for de yngste elevene i skolen, og de ville innføre en lese,-skrive- og regnegaranti for å løfte alle elevene i skolen.

Det er vel ingen ansvarlig politiker i dagens samfunn som ikke mener at det er riktig, og ønskelig, at alle elever skal kunne lese, skrive og regne når de går ut av skolen! Men når man ser på PISA-undersøkelsene, som viser at mange norske elever henger etter i skolen, så slår realitetene inn. Det er derfor ingen grunn for noen til å hvile på lauvbærene.

For meg henger ikke Arbeiderpartiets skolepolitiske visjon sammen. Hvis man skal innføre en lese-, skrive- og regnegaranti for å sikre at alle elever faktisk kan lese, skrive og regne når de går ut av skolen, så må man vel også ha et system for å sikre seg at dette kravet blir oppnådd.

Det er åpenbart at lærerne skal følge utviklingen for den enkelte elev for at de skal klare å gi tilpasset opplæring. Men da må det en eller annen form for kartlegging til for å kunne vite hvor den enkelte elev står i henhold til det som er forventet å mestre på de ulike klassetrinnene. Lærerne må foreta seg kartlegging for å sikre at alle elever får sin rettmessige veiledning og oppfølging. Hvordan har Arbeiderpartiet tenkt at dette skal la seg gjennomføre? Og på hvilken måte vil Arbeiderpartiet sikre seg at garantien blir oppfylt når testing og rapportering skal begrenses? Er det muligens tilsetting av 40 nye lærere (rundt 10 lærere per år) som skal være garantisten for dette?

Det virker som at Arbeiderpartiet er av den oppfatning at det gjennomføres haugevis med unødvendige kartlegginger, og at det rapporteres altfor mye i Tromsøskolen. Det kan derfor være greit med en oppfriskning av hvilke obligatoriske kartlegginger som gjennomføres i Tromsøskolen. Utdanningsdirektoratets kartleggingsprøve i lesing på 1., 2. og 3 trinn gjennomføres og er obligatorisk for hele landet. Kartleggingsprøve i regning på de samme trinn gjennomføres også, og prøven på 2. trinn er obligatorisk i hele landet, mens Tromsø kommune har vedtatt at også prøvene på 1. og 3. trinn i regning skal være obligatorisk for alle. Kartleggingsprøve i engelsk på 3. trinn er en frivillig prøve som Tromsø kommune har bestemt skal være obligatorisk for alle, samt at kartleggingsprøve i digitale ferdigheter på 4. trinn også skal være obligatorisk. Alle disse kartlegginger gjennomføres altså blant de yngste elevene i Tromsøskolen. Det gjøres for at lærerne og foreldrene skal få best mulig innsikt i hvor eleven står.

Disse kartleggingsprøvene er i skolen av en grunn, og de er viktige for å avdekke hvilke elever som har behov for ekstra oppfølging og hjelp. For Høyre har det alltid vært viktig at elever som sliter i skolen skal bli sett tidlig slik at de kan få tilbud om den oppfølgingen og tilretteleggingen de har krav på. Kartleggingsprøvene kan også være et godt verktøy for å hindre at elever faller fra senere i skoleløpet.

Resultatene fra kartleggingsprøvene rapporteres ikke inn til lokale eller nasjonale myndigheter. Det er skolene selv som benytter seg av kartleggingsprøvene for å hjelpe elevene, og skolene lager egne rutiner for hvordan disse resultatene skal følges opp i forhold til hver enkelt elev.

Jeg retter igjen spørsmål til Arbeiderpartiet, og jeg forventer klare svar, ikke tåke: Hvilke krav, regler og rapporteringer i skolene, blant de yngste elevene, er det Arbeiderpartiet mener er unødvendig? Hvilke av kartleggingsprøvene er det Arbeiderpartiet vil fjerne? Hvilken frist har Arbeiderpartiet satt for å innføre en lese-, skrive,- og regnegaranti for alle i Tromsøskolen, og hvordan skal arbeidet med å utforme og innføre denne garantien gjennomføres?