Da vi var barn på 80-tallet, var bilferie i Norge et krevende eventyr. E6 fra Tromsø til Trondheim var om lag 120 mil med smale, krokete veier som bar gjennom utallige fjordtarmer, mørke tunneler og humpete fjelloverganger. Samme distanse i 2023 er knappe 113 mil og veistrekningen har blitt oppgradert til oversiktlige 90-soner flere steder (Dunderlandsdalen), fjorder har blitt avkortet (Hålogalandsbrua) og humpete fjell er lagt i tunnel (Korgenfjellet). Hvor er det blitt av veiene som alle hatet?

Vegvesenet, Nye veier og flere aktører har gjennom mange år oppgradert og tilgjengeliggjort det norske veinettet slik at mat, varer og befolkning kan transporteres sikkert i vårt langstrakte land. Og hvilket vakkert land vi har! Oppgraderingen har bidratt til at vi kan nyte landskapet med flotte fjell, fjorder, elver og fossefall langs veien. Noen kommuner har til og med lagd rasteplasser ved severdigheter eller spesielt naturskjønne steder. Dette kunne gjerne flere tenkt på!

I år, som den norske krona er svak og privatøkonomien har blitt strammere, velger kanskje flere Norgesferie i bil. Det har iallfall vi gjort, og vi har attpåtil kjørt strekningen tur-retur Tromsø-Trondheim-Bergen med vår nye elbil. Fra Trondheim til Tromsø dro vi også på en båthenger! Visste du at elbiler med autopass kjører gratis gjennom alle bomstasjonene på våre nasjonale veier? Elbiler betaler kun for bompasseringer i de store byene. I tillegg har alle ferger blitt gratis!

Kjøreopplevelsen vår langs veien har vært av første klasse og ladningene kunne lett planlegges via bilens navigasjonssystem med høy treffsikkerhet. Vi kunne også lade vår Polestar på Tesla supercharger stasjoner, og det til billigere priser enn de andre tilbyderne. Prisene for å lade varierte fra 3,40 – 8,00 pr. kW! Det var mer enn nok hurtigladere langs veien, og stoppene ved laderne var uansett nødvendige å ta for å spise litt, gå på do, fylle kaffe og ta en beinstrekk. Men, ladestasjonene hadde i liten grad tilrettelagt for å tilby en matbit, toalettbesøk eller benker i nærheten til å nyte mat fra egen kjølebag. Her burde ladetilbyderne sørge for å tilrettelegge bedre for en god rast og hvile. Det er litt underlig at elbilladerne ofte er omringet av asfalt, grus og industribygg. Hvorfor kan en ikke bygge en gapahuk i nærheten eller legge ladepunktene i mer naturskjønne områder?

Dersom en skal på bilferie må en være mentalt forberedt på at veiene våre fortsatt trenger oppgradering, og at noen veier har nattestengt for veiarbeid (f.eks. E6 ved Sørfoldtunellene i Nordland). Dagens biler med navigasjonssystem har som regel markert hvor det er kødannelse. Køkjøring kan oppleves som «kjedelig», men tilbyr tid til å puste med magen og oppleve fine synsinntrykk av norsk natur og landskap. Hovedfartsårene våre trenger fortsatt å utbedres. Derfor skulle vi som kjører elbil også betalt bompenger på de nasjonale veiene.

Norgesferie i bil har blitt en veldig hyggelig opplevelse. I elbil blir ferien kanskje enda litt bedre? Iallfall litt billigere og roligere. For tid har en mer enn nok av. God sommer!