Ved Breivika videregående skole får 18 elever tilbud om to ukers undervisning i matte eller naturfag med påfølgende eksamen. Dette er første gang Troms fylkeskommune prøver ut sommerskolen som har vært en suksess andre steder i landet.

Det er grunn til å applaudere tiltaket. Ungdommer kan få problemer med skolearbeidet sitt av så mangt. Da er det viktig at skolen møter dem med hjelp og støtte, istedenfor en anklagende finger.

Det er unektelig et stigma å stryke til eksamen. Det fikk jeg bekreftet da jeg kom inn i klasserommet med fotoapparat og notatblokk. Å stille opp i lokalavisen med navn og bilde og fortelle at eksamenen gikk åt skogen var ikke så veldig fristene.

Fordommen er at de elevene som stryker til eksamen er dumme eller late. Denne påstanden holder ikke vann. Liten tue kan velte stort lass, heter det. Og når et års innarbeidet kunnskap skal gjøres rede for i løpet av en kort skoleeksamen, er det mye som kan gå galt. Da er det viktig at eleven som har snublet blir hjulpet opp igjen. Verken eleven eller samfunnet er tjent med at han blir liggende nede.

Samtidig er det viktig å erkjenne at ikke alle elver passer til alle fag. Flere av de jeg snakket med sa regelrett ut at de hatet matte. Samtidig fortalte de at det ble lettere å motivere seg og følge undervisningen da matteundervisningen ble problemorientert i henhold til deres fagretning. Dette tror jeg er et viktig poeng.

X og Y er mye lettere å få grep om når de blir presentert i et sammenhengende alfabet.

Aleksander Tokle Foto: Lars Åke Andersen