Ta derfor fra ham talenten og gi den til ham som har de ti talentene. For hver den som har, til ham skal det bli gitt, og han skal ha overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har. Og kast den unyttige tjeneren ut i mørket utenfor. Der skal de gråte og skjære tenner. Mat. 25.28-30

Dette er en av de eldste tekstene vi kjenner til som gir opphav til dagens talent-begrep. Det viser at når vi forvalter talenter, forvalter vi samtidig verdier. Nå som valgresultatet er klart og vi alle sitter med fasiten er forvaltning av verdier et høyaktuelt spørsmål.

Vi som skriver dette jobber ved Kulturskolen i Tromsø, og ved denne institusjonen er vi med på å forvalte en rekke kunst- og kulturfag. Vi har en fantastisk stab bestående av høyt utdannede kunstnere og lærere med kunstfaglig og pedagogisk spisskompetanse, og vi disponerer personell, utstyr og ressurser som ikke finnes noe annet sted i Nord-Norge. Om du oppdager at du har et talent for en av de aktivitetene vi tilbyr ved Kulturskolen har vi kompetanse og utstyr til å løfte deg helt fram til det punktet hvor du kan kvalifisere deg for en høyere kunst- eller musikkutdannelse.

De aller fleste av elevene våre skal ikke, og ønsker heller ikke, å bli profesjonelle utøvere. Men for alle kan aktivitetene vi tilbyr gi mestringsfølelse, hverdagslykke, økt selvtillit, tilhørighet, vennskap, glede ved å oppdage kunsten og kulturens egenverdi og en livslang meningsfull hobby. Vi forvalter altså store materielle verdier på vår arbeidsplass, men vi forvalter også store immaterielle verdier.

Vi ønsker å rette oppmerksomheten mot at mange av de unge som vi i dag anser som spesielle talenter er kommet dit de er fordi de i stor grad har hatt flaks! Samtidig klarer vi forhåpentligvis også å formidle noen fakta og sannheter som gjelder for alle barn og unge i Tromsø i dag, og som er partiuavhengige uansett valgresultat.

Men flaks, kan det stemme? For ofte snakker vi om talenter som noen få utvalgte og unike personer som av ukjente grunner besitter noen helt spesielle egenskaper som gir dem fordeler i konkurranse med andre. Det kan nærmest virke uforklarlig, mystisk, tilfeldig og … ja nærmest som om de besitter gudgitte nådegaver som de forvalter med stor dyktighet. Men forskning på talenter (bla av Francoys Gagné for de som vil lese mer) viser at det også er en stor del flaks involvert.

Grunnen til dette er at barn og unge i liten grad kontrollerer viktige eksterne faktorer som gjør at de i det hele tatt får mulighet til å utforske et mulig talent. Hvilke gener du er gitt er selvfølgelig ikke uten betydning, men dette kan ingen av oss kontrollere. Barn og unge kan heller ikke kontrollere foreldrenes interesse for at de skal få lov å utforske ulike aktiviteter, som igjen kan gi dem muligheten til å oppdage at de har et spesielt talent.

Videre må foreldrene være ressurssterke mht. både økonomi og tid, noe små barn heller ikke har innvirkning på. Er man en del av en stor søskenflokk, må kanskje foreldrene prioritere. Man må også befinne seg et sted hvor man har tilgang på et miljø, utstyr, ekspertise osv. som gjør at man kan utvikle seg og sitt talent. Alle disse tingene må være stabile over lang tid.

Som man ser er det svært mange nødvendige faktorer som ligger utenfor barn og unges kontroll, slik at det med rette kan hevdes at det kreves en god porsjon flaks for at man skal få muligheten til å utvikle talentet sitt. Det er enkelt å spå at det vil komme svært få stjerner innen baseball, cricket og golf fra Tromsø de neste 10 årene. Dersom noen barn og unge i Tromsø går rundt og drømmer om dette i dag, har de rett og slett uflaks.

Disse mekanismene gjelder ikke kun for talenter, men det er mye enklere å få øynene opp for dette når vi snakker om talenter, fordi vi da kan sette ting på spissen.

På Kulturskolen underviser vi hvert år rundt 1.500+ unike elever, som på det meste opptar rundt 2.400 elevplasser. Hva er felles for alle disse elevene? Jo, vi kan si at de har hatt en porsjon flaks. I den splitter nye Romssa-erklæringen kan vi lese at 1.300 barn og 700 familier i Tromsø lever i fattigdom i dag. Hva med dem? Har de barna uflaks? Skal de, som det står i det innledende bibelverset, stå utenfor i mørket og gråte og skjære tenner, eller kan vi på en eller annen måte utjevne det faktum at noen har mer flaks og uflaks enn andre?

En av de største barrierene som holder barn og unge utenfor kulturskolen i dag er kostnadene ved å gå her. Mange får aldri tilgang til all den kompetansen, utstyret og verdiene vi forvalter fordi inngangsbilletten er for høy. Men på dette punktet har de som styrer Tromsø mulighet til å vedta at flere skal ha flaks.

Alle partiene som har utviklet Romssa-erklæringen har satt lavere egenandel ved kulturskolen som et punkt i sitt partiprogram. Vi kjenner heldigvis igjen dette punktet i erklæringen, men fasiten vi sitter med etter de fire foregående årene er at kulturskolens egenandeler har økt jevnt og trutt hvert år. Vi mangler fremdeles ordninger som friplasser, søskenmoderasjon, gradert betaling, makspris o.l. og vi får stadig flere signaler fra våre brukere om at dette oppleves som et smertepunkt for dem

Resultatet av valg er enda en faktor barn og unge ikke kan kontrollere, men som har stor betydning for dem. Om valgresultatet betyr flaks eller uflaks for barn og unge i Tromsø gjenstår å se.