Terje Karlsen er født i Gratangen i 1931.

Etter befalsutdanning og lærerutdanning var han lærer i Kirkenes og Sør-Troms og fra 1964 rektor i Lavangen. Han har også vært aktiv i lokalpolitikken for Arbeiderpartiet i flere kommuner, lengst i Lavangen der han nå bor.

Hele tiden har Terje Karlsen engasjert seg i arbeidet for Nord-Norgebanen, både i Arbeiderpartiet og i flere tiår i Tromskomiteen for jernbane. Det har vært mange skuffelser og noen oppturer i alle disse årene, men han har ikke gitt seg.

Terje Karlsen taler for Nord-Norgebanen under en markering i 2012 på Prolog Stasjon II på Olsborg i Målselv. Foto: Vidar Eng

Mange politikere i eget og andre partier har han kontaktet direkte og argumentert, påvirket og presset på for at hele landet skulle bindes sammen med jernbane.

Olav Lindrupsen er født i Tromvik i Tromsø i 1939.

Etter fire år som fisker og 11 år som sjømann var han ansatt i fagbevegelsen i Tromsø fra 1984. Mange husker også at han var en markant leder i Tromsø Faglige Samorganisasjon fra 1984 til 1995.

Tidligere leder i Tromskomiteen for jernbane Olav Lindrupsen og nåværende leder Irene Dahl. Foto: Vidar Eng

Nord-Norgebanen har han brent for hele tiden. En stor seier for Olav Lindrupsen var da LO-kongressen i 1985 gikk inn for å bygge Nord-Norgebanen. Han ble også aktiv i Tromskomiteen for jernbane, og i hele 19 år fra 1996 til 2014 var Olav Lindrupsen leder i Tromskomiteen.

Dette var vanskelige år etter at Stortingets flertall i 1994 stemte nei til å bygge Nord-Norgebanen, men Olav Lindrupsen ga seg ikke og har en stor del av æren for at stemningen har snudd de siste ti årene.

Her må vi også nevne den første lederen i Tromskomiteen, Magnar Hellebust, som levde fra 1914 til 2008. Han var jurist, Venstre-politiker og rådmann i Harstad fra 1947 til 1983. Hellebust var sentral i arbeidet med å få bygd Tjeldsundbrua og Evenes lufthavn. Han arbeidet også iherdig for å få bygd Nord-Norgebanen og satt som leder i Tromskomiteen for jernbane i 17 år fra 1977 til 1995.

Om et år er det 100 år siden Stortinget i 1923 vedtok å bygge en jernbane fra Setermoen i Bardu til Balsfjorden. Da er det på tide med et forpliktende vedtak om Nord-Norgebanen.