Det skrives mye og med store overskrifter, om at Tenk Tromsø skal øke takstene. Det hevdes at måloppnåelsen i Tenk Tromsø er så god at vi nå må øke takstene for å holde inntektsnivået oppe. Flere etterlyser tydelighet om hensikten med bompenger: Er det å redusere bilbruken eller å skaffe inntekt til prosjektene våre? Det skal vi komme tilbake til.

Men først: Ja, vi foreslår å justere takstene i tråd med prisstigningen. Det er også riktig at vi foreslår å redusere elbilrabatten. Når vi nå foreslår å justere disse takstene, så handler ikke det om å øke inntektsnivået. Det handler å sikre de inntektene vi hele tiden har lagt til grunn at skal være tilgjengelig for gjennomføring av tidenes miljø- og samferdselsløft i Tromsø. Og det handler om å sikre de reisevaneendringene og den måloppnåelsen vi jobber for i Tenk Tromsø.

Det er kommet to forslag fra administrasjonen om takstendringer. Det ene er tilknyttet prisstigning, og det andre forslaget er tilknyttet elbilrabatt.

Det er en forutsetning at takstene justeres i takt med den generelle prisstigningen. Dette er lagt til grunn i flertallsvedtakene som allerede er gjort både i kommunestyret og fylkestinget, og i bypakkens stortingsproposisjon. Forslaget om å justere takstene i takt med prisstigningen handler om å oppfylle de forutsetningene som ligger til grunn for å kunne gjennomføre bypakkens miljøvennlige samferdselsprosjekter.

Mangler på vedtak om indeksjustering betyr i praksis å sette ned takstene til et nivå som ikke gir den trafikkavvisningen som er lagt til grunn, og som reduserer inntektsgrunnlaget som kommunestyret og fylkestinget allerede har vedtatt. Om noe, så kan man sette spørsmålstegn rundt behovet for å vedta dette to ganger (både i de lokale vedtakene til stortingsproposisjonen og på nytt ved åpning av bomring), i stedet for å sette spørsmålstegn rundt at det vedtatte takstnivået – med tilhørende forventede måloppnåelse og inntektsnivå – opprettholdes. Å sette ned takstene i en tid der kostnadene for å gjennomføre de planlagte prosjektene øker, svekker muligheten for at byen får de prosjektene som er forespeilet.

Elbilrabatten er i dag på 50 prosent av ordinær takst. I tillegg kommer brikkerabatten. Elbiler betaler totalt sett 40 prosent av ordinær takst. Elbilrabatten skal bidra til å sikre gradvis overgang til en bilpark bestående av nullutslippskjøretøy. Nullutslippskjøretøy bidrar (som navnet indikerer) til at klimagassutslippene reduseres. Det er positivt. Men, det vi nå ser, etter ett års drift av bomringen i Tromsø (og basert på observasjoner fra andre byområder), er at elbiler kjører mer enn fossile biler.

Elbileiere velger å bruke bilen oftere enn fossilbileiere. Det motvirker målet om nullvekst i personbiltransport. Det motvirker også målet om redusert kø og redusert luftforurensing. Og elbilene bidrar, på lik linje med fossilbilene, til trafikksikkerhetsutfordringer og arealutfordringer mellom myke trafikanter og bilister. Når vi nå ser at over hver femte passering i bomringen er en elbil, så tror vi tiden er inne for å justere på elbilrabatten for å unngå at elbilene bidrar til både inntektssvikt og måloppnåelsessvikt, på bekostning av de i befolkninga som har fossilbiler, og på bekostning av tilrettelegging for de som velger å gå, sykle eller reise kollektivt på sine hverdagsreiser. Elbilene skal fremdeles ha en betydelig rabatt, men vi foreslår å redusere rabatten fra 50 prosent til 30 prosent rabatt.

Bompengene har som mål å redusere bilbruken OG å skaffe inntekt til prosjektene våre. Måloppnåelsen er det viktigste av disse to. Nullvekstmålet er det overordnede målet med bypakken og byvekstavtalen. Bompengene skal bidra til nullvekstmålet, og bidra til å hindre vekst i personbiltransporten.

I 2023 oppnår Tromsø lavere gjennomsnittstakst en forutsatt, med tilhørende reduserte inntekter til å gjennomføre prosjekter som tilrettelegger for et miljøvennlig transportsystem. I 2023 har Tromsø flere passeringer i bomsystemet enn forutsatt, noe som kan tyde på lavere trafikkavvisning som følge av bompengene, noe som igjen kan indikere lavere grad av reisevaneendring og lavere måloppnåelse enn forutsatt. Det er en sammenheng mellom lavere gjennomsnittstakst på tross av høyere passeringstall enn forventet, og kjøremønsteret til henholdsvis fossilbiler og elbiler.

Når vi nå foreslår å justere takstene, så handler ikke det om å øke inntektsnivået. Det handler å sikre de inntektene vi hele tiden har lagt til grunn at skal være tilgjengelig for gjennomføring av tidenes miljø- og samferdselsløft i Tromsø. Og det handler om å sikre de reisevaneendringene og den måloppnåelsen vi jobber for i Tenk Tromsø.