Etter måneder med vingling i bompengesaken virker Høyre endelig å ha bestemt seg for å snakke tydelig om hvordan de ønsker å prioritere midlene i Tenk Tromsø. I siste kommunestyremøte fremmet de forslag om å fremskynde arbeidet med ny Kvaløyforbindelse på bekostning av andre prosjekter, og i torsdagens intervju med iTromsø er de tydelig på at Kvaløyforbindelse og ny flyplasstunnel står øverst på prioriteringslista deres.

Da kan de også begynne å fortelle Tromsøs skolebarn, studenter, gående, syklende og kollektivreisende at de kan forvente seg fint lite nytt de neste årene, siden alle pengene skal brukes på nye motorveier. Høyres alternativ med flyplasstunnel og ny kvaløyforbindelse i tunnel til Håkøya ble utredet i Statens vegvesens byutredning i 2017.

Konklusjonen den gang var: «Dette tiltaket medfører at 97 prosent av investeringsrammen går til vei- og kombinerte tiltak, og det vil nesten ikke bli gjennomført tiltak for kollektivreisende, fotgjengere og syklister». Kostnadsanslagene den gang var svært usikre, og med dagens prisvekst er det tvilsomt om det i det hele tatt kan realiseres uten økte bompenger.

I sin iver etter å få klippe snora på en ny tunnel har de mistet målet med Tenk Tromsø av syne. Målet har aldri vært å bygge nye bruer og tunneler, men å bygge et bærekraftig transportsystem som kan håndtere befolkningsvekst og samtidig oppfylle nullvekstmålet som både røde, grønne, blå og grå regjeringer har stilt krav om. At Kvaløyforbindelsen begynner å henge i en tynn tråd handler rett og slett om at det dårlig faglig fundert for å oppfylle lokale og nasjonale ambisjoner om en bærekraftig byutvikling.

God og moderne byutvikling handler ikke om å tilrettelegge for byspredning og mer personbiltrafikk gjennom kostbare motorveier. Det handler om alle de store og små tiltakene som gir trygge skoleveier, helsefremmende nabolag, tilrettelagte snarveier, gode og sammenhengende sykkelveier, brede fortau, attraktive sentrumsgater og et effektivt kollektivtilbud.

Skal Tromsø bli en bærekraftig og attraktiv by, bør også Høyre begynne å lytte til faglige råd og transportforskning som tilsier at vi må bygge for den aktiviteten (gange, sykkel og kollektiv) vi ønsker oss mer av. Høyre minner om en kopi av FrP for tiden, og ikke et styringsparti som evner å bygge fremtidens byer.

Dersom Kvaløyforbindelsen skal fremskyndes må Tromsøs innbyggere vente lenge på bl.a. bedre sykkelveier, oppgradering av Dramsvegen, Strandvegen og Stakkevollvegen, nye fortau, bedre bussholdeplasser, hyppigere bussavganger og rimelige bussbilletter.

Hvis det er Høyres ønske, bør de også begynne å snakke høyt om det.