Bedre veistandard og godt vedlikehold av veiene gjør nå at det er riktig å øke fartsgrensene i Norge, slik at vi gradvis kan komme på nivå med nabolandene våre.

Skal man oppnå respekt for fartsgrensene, må disse på en god måte reflektere veiens standard. Slik er det dessverre ikke i Norge i dag.

Resultatet er at færre enn halvparten av bilistene holder fartsgrensen. Målet må være å få rett fart på rett vei. Etter at Frp kom i regjering har vi økt fartsgrensen på utvalgte motorveistrekninger til 110 km/t. Erfaringene med dette er gode

Flere bilister holder fartsgrensen når nivået oppleves som riktig, og det bidrar også til å øke respekten for fartsgrensene generelt. Sverige og Danmark har høyere fartsgrenser enn Norge. Sverige har 120 km/t som øverste tillatte hastighet, mens Danmark har 130 km/t.

Samferdselsdepartementet har nå til vurdering innføring av 120 km/t på motorvei også i Norge. Høyere fart på trygge motorveier bidrar til redusert reisetid og bedre samfunnsnytte av veiinvesteringene. Vi håper at vi nå raskt kan komme i gang med forsøk med 120 km/t i Norge.

Trygge og gode veier er det viktigste som må være på plass for å kunne øke farten. Samtidig vet vi at bilparken vår har blitt vesentlig modernisert de siste årene og dagens biler med sofistikerte aktive og passive sikkerhetssystemer er veldig mye sikrere enn bilene for bare få år siden var.

Kjøreopplæringen har også fått et løft, med særlig fokus på adferd og sikkerhet i trafikken. Det har aldri vært tryggere å kjøre bil i Norge.

Bedre samsvar mellom veistandard og fartsgrenser er også viktig på andre veier enn motorveiene. Jeg er derfor glad for at samferdselsministeren også har til vurdering økte fartsgrenser på flere deler av veisystemet for å få en enklere og mer effektiv reisehverdag for bilistene. Rett fart på rett vei.