Rødt mener at el-bilrabatten virker usolidarisk og rammer sosialt skeivt. Vi frykter at fortsatt høy rabatt vil medføre manglende midler til både investeringer og drift, og at dette igjen kan bety en generell økning av takstene, som vil ramme de med dårlig råd mest.

Rødt er imot bompenger prinsipielt fordi det er en avgift som er usosial og koster det samme uansett hvor god råd du har. Veiutbygging og investeringer i nødvendig infrastruktur skal finansieres gjennom skatten, hvor de rike skal bidra mest.

I et klimaperspektiv er det viktig å bruke også biler lengst mulig, da klimaregnskapet rammes ved at man kontinuerlig kjøper nye biler.

I Tromsø har el-bilandelen økt 6 prosent fra utgangspunktet til Tenk Tromsø sine beregninger for finansiering. De siste tallene viser at det er 23 prosent el-bilpasseringer i bomringen, og tallet er stigende. Siden elbiler i dag får 50 prosent rabatt på bomringpasseringene, betyr det at regnskapet til Tenk Tromsø går med et tydelig underskudd som bare kommer til å bli større med stadig økende andel elbiler.

Uten de budsjetterte inntektene vil man enten måtte kutte i de planlagte investeringene, eller stjele midler fra Byvekstavtalen, som også skal gå til drift av for eksempel kollektivtransport.

INNLEGGSFORFATTER: Peder Joakimsen, gruppeleder Rødt Tromsø. Foto: Ronald Johansen

En kan også øke inntektene, enten ved å øke takstene generelt, eller senke rabatten som elbilene får i dag.

De fleste nybilsalg er i dag elbiler, mange av dem dyre luksusvarianter, subsidiert av staten. Fra 2025 blir det kun lov å selge nye elbiler. Bruktbiler/eldre biler er drivstoffbiler, som altså betaler full takst.

Det er i stor grad de som har dårligst økonomi som eier gamle diesel/bensinbiler.

Dette innebærer at det er arbeiderklassen som subsidierer middelklassen med tanke på finansieringen av Tenk Tromsø.

Rødt mener at man bør redusere rabatten til elbiler i bompengesystemet for slik å redusere denne urettferdigheten. Da kan vi fortsette å holde bussprisene nede og gjøre det mulig å gjennomføre de planlagte investeringene i infrastruktur som byen behøver.

Vi tenker at senkningen skjer med 10 prosentpoeng til sommeren og ytterligere 10 prosentpoeng til årsskiftet 2025. Da når man minimumsgrensen som i dag er 30 prosent rabatt.

Uten denne takstøkningen for elbiler kan i hvert fall partiene som ønsker ny forbindelse til Kvaløya si takk og farvel til dette prosjektet, for da finnes det rett og slett ikke penger igjen til å gjennomføre det.