Av: Nils Kristian Sørheim Nilsen, Direktør i Næringsforeningen i Tromsøregionen

Byentusiast Hallvard Birkeland har spurt Næringsforeningen i Tromsøregionen (NFTR) om vårt arbeid med Sentrumsløftet (SL) og vår involvering i Gamlebyen Skansen. Her er vårt svar:

Byutvikling er et tema som opptar mange. For alle som er interessert i denne type byutvikling vil vi anbefale rapporten «Vitalisering av sentrum – en norsk BID-ordning». Rapporten er utarbeidet av Norsk sentrumsutvikling, og bygger på erfaring fra bysentrum over hele verden. Hvorfor? Jo, fordi det finnes internasjonale fellestrekk der man ser endring i handlemønstre i takt med velstandsøkningen, samt nye eier- og driverstrukturer både på eiendomssiden og butikksiden.

Bysentrum har en rekke funksjoner utover det å være et sted for handel. Det er en møteplass, det er her vi finner brorparten av det offentlige tjenestetilbudet, en rekke arbeidsplasser, men også boliger. Sentrum er også en plass hvor byens historie formidles – og er et sted for uteliv, kultur og mye mer. Dette er ikke bare tilfelle i Tromsø. Det er en global sentrumstrend.

Visjonen til SL er at: «Sentrum skal gjøre Tromsø til den mest attraktive byen i nord». Sentrum skal dermed bidra til at Tromsø by er et sted man ønsker å bosette seg, etablere bedrifter eller besøke. For å få til dette arbeider NFTR langs to dimensjoner: Langs den ende dimensjonen har vi en egen avdeling, kalt Driftig Sentrum, som er i daglig kontakt med næringsdrivende i sentrum for å finne på nye, men også koordinere eksisterende og eksterne initiativer til aktiviteter som skaper liv i sentrum. I løpet av året er Driftig Sentrum involvert i mange større og mindre markeder, festivaler og arrangementer. Gjennom Driftig Sentrum arbeider vi derfor daglig for et attraktivt sentrum.

Langs den andre dimensjonen arbeider NFTR for by- og sentrumsutvikling på et noe mer overordnet nivå. Vi bidro til utviklingen av SL, fordi planen er viktig for sentrum. Samtidig er SL en kommunal plan. En forutsetning for gjennomføring av planen er at det settes av midler til tiltakene som er vedtatt. Vi har hverken myndighet eller økonomi til å gå inn og iverksette kommunale planer, men vi kan og skal presse på Byrådet, kommunestyrerepresentanter, gruppeledere og administrasjonen i Tromsø kommune for å få igangsatt arbeidet med SL. Dette har vi også gjort. Gjennom flere møter har vi vært tydelig i vårt budskap: Det er et misbruk av bedrifter og organisasjoners ressurser å forlede dem inn i lange planprosesser, så lenge det ikke bevilges penger til gjennomføring av planene. Her har vi tatt ansvar, og vi skal fortsatt presse på for å få denne forutsetningen på plass.

I forlengelsen av SL har vi også tatt initiativ til innføring av en BID-ordning (Business Improvement District) i Tromsø sentrum. Ideen er allerede presentert for næringsdrivende og kommunen, med positive tilbakemeldinger. Kort fortalt vil ordningen skape et forpliktende samarbeid mellom næringsdrivende i et avgrenset geografisk område. BID skal supplere eksisterende kommunale tiltak – og blir dermed et ytterligere løft for sentrum. Vi har stor tro på ordningen da det i land som har innført BID, har ført til økte inntekter for butikker og andre næringsdrivende, flere ansatte, økte eiendomsverdier, større engasjement og medvirkning fra offentlige myndigheter, folkevalgte og publikum, og økt eierskap og ansvar i fellesområder.

Gamlebyen Skansen er et spennende og viktig prosjekt for vitaliseringen av den nordlige delen av sentrum. Her har NFTR innledet et samarbeid med det nye styret og prosjektleder. Vi skal blant annet bidra til å skape god dialog med kommunen, og generelt bidra til å få fart i prosessen. Dette er en jobb som krever en del «usynlig» arbeid for å komme i mål. For øvrig er dette en type jobb NFTR gjør på mange felt på vegne av våre medlemmer. Som annet grunnarbeid er dette tidkrevende arbeid, der de synlige resultatene ofte lar vente på seg. Imidlertid, så er dette en jobb vi gjør med glede, for å skape bedre rammebetingelser for våre medlemmer, samt gjøre byen mer attraktiv for nye næringer og folk.