Norske oppdrettsselskaper dominerer nok en gang i listen over bærekraftige proteinprodusenter.

Hvilket husdyrhold innen industriell matproduksjon er mest bærekraftig? Vi snakker bærekraft som favner klimaavtrykk, miljøavtrykk, dyrevelferd, ferskvannsforbruk, antibiotikabruk, sosiale rettigheter, avskoging og biologisk mangfold med flere.

Coller Fairr-indeksen måler verdens 60 største, børsnoterte proteinprodusenter etter utvalgte bærekraftsindikatorer. Børsnoterte, fordi disse er de mest transparente og omfattende i sin rapportering.

I konkurransen med verdens største produsenter innen kjøtt, meieri og fisk er det tre norske havbruksselskap, MOWI, Lerøy og Grieg, som topper listen. Med ytterligere to havbruksselskap er 5 av topp 7 på listen over de mest bærekraftige proteinprodusentene i verden sjømatselskaper fra Norden.

Havbruksnæringens gode rangering på de globale listene er godt nytt, og samsvarer med inntrykket laksen har som verdens mest populære fisk. Etterspørselen etter norsk sjømat er formidabel. Hver dag verden over spises 16,8 millioner laksemåltider i hele verden.

Laksen er vekselvarm, bruker ikke knappe landareal eller ferskvannsressurser, og den trenger bare i overkant av ett kilo fôr å produsere ett kilo kroppsvekt. Sammen med at kun 2 prosent av maten vi spiser kommer fra havet, selv om 70 prosent av kloden er dekket av hav, gjør at havbruk har en helt spesiell posisjon når det kommer til hvordan vi skal og må endre matsystemene våre.

Det betyr ikke at vi ikke har forbedringsmuligheter. Fiskehelsen i bransjen kan bli bedre, og fiskehelse settes i høysetet. Smitteveier for sykdom forflyttes med vannmassene, og det jobbes iherdig med en ny biosikkerhetsplan for ytterligere å redusere smittespredning i næringen.

Næringens selvpålagte krav, sammen med de nye kravene som er satt av både EU og norske myndigheter, gir et godt utgangspunkt for en strategi for å gjøre næringen mer motstandsdyktig mot bakterier og virus.

I Norge har vi bygget en stor, kunnskapsbasert, lønnsom distriktsnæring som produserer mat, og samtidig bidrar med arbeidsplasser på alle utdanningsnivåer.

Klimakampen til tross, fortsatt er det bare ni av 100 største bedriftene i Norge som kutter utslipp i tråd med 1,5°-målet i Parisavtalen. Fire av de ni klimavinnerne i PwCs klimaindeks er selskaper i havbruksnæringen. Det er spesielt sterkt med tanke på at alle disse produksjonsbedrifter med komplekse verdikjeder, som samtidig kutter fra et allerede lavt utgangspunkt.

Den viktigste veien vi kan gå er å forbedre fiskehelsen ytterligere. Det vil også gi et enda lavere klimaavtrykk.