Som SV-politiker er det sjelden jeg tar eller oppfordrer andre til å ta blå valg. Når det kommer til valg av drosje – skal det snart bli motsatt. Tromsø Taxi sin nyhet om at alle deres biler skal farges blå for å bli mer synlige i bybildet er en kjempefin nyhet med et trasig bakteppe. Et resultat av Høyre sin frislipp-politikk i taxinæringa – der lokale verdiskapere med seriøs drift må ta konsekvensene.

Tromsø Taxi er en av Tromsøs eldste aktive bedrifter. Det er 107 år siden Alf Berger som byens første drosjesjåfør kjørte de første Tromsøværingene dit de skulle – med fokus på god service og trygghet i trafikken. Den samme holdninga som vi ønsker oss av drosjesjåfører i dag – deres jobb er å frakte oss trygt, effektivt og smertefritt dit vi skal.

Jeg husker godt da jeg som niåring måtte ta drosje alene for første gang. Fremst i drosjekøa på UNN syntes jeg det var skummelt å skulle kjøre til Kvaløya i passasjersetet til en fremmed. Jeg husker enda drosjesjåføren, ei dame fra Tromsø Taxi som tok meg imot og fikk meg til å føle meg trygg hele veien. Vel hjemme fulgte hun meg helt til døra.

Å kjøre drosje er ikke et yrke som gjør deg til noe lønnsvinner. Høyres frislipp av taxinæringa har ikke gjort det enklere for drosjesjåfører å få økonomien til å gå rundt. Etter frislippet har antallet drosjeløyver mer enn doblet seg – noe som har gjort det vanskelig for de tidligere heltidssjåførene. I mars kom nyheten om at det kontroversielle drosjetjenesten Uber skulle starte opp i Tromsø. Uber kobler passasjerer og sjåfører utenfor det seriøse markedet, og deres inntog gjør stor skade for de seriøse drosjesentralene som skal sikre lønn og pensjon for sine sjåfører.

Høyres argument for frislippet i taxinæringa var som vanlig at konkurranse er bra for forbrukerne. Det er mislykket symbolpolitikk. Det blir ikke flere kunder av at det blir flere løyver. De seriøse taxisjåførene i lokale Tromsø Taxi og Din Taxi, som frakter oss trygt fram og trygt hjem, mister en viktig del av inntektsgrunnlaget sitt mot at vi kan bestille billig privattaxi fra hvem som helst gjennom en app.

Høsten 2022 fikk SV gjennomslag i budsjettforhandlingene med regjeringa: Plikten om å være tilknyttet en drosjesentral må gjeninnføres, og vi må ha driveplikt og antallsbegrensning som skal sikre et tilstrekkelig drosjetilbud i hele landet.

Fram til endringa kommer, må vi som forbrukere ta gode valg når vi skal sette oss i en drosje – og betale det det koster å drive den gode, seriøse og trygge tjenesten vi benytter oss av. Stem ikke blått – men velg blå drosje eller et annet seriøst drosjeselskap neste gang du skal til flyplassen, hjem fra byen eller du skal sende niåringen alene for første gang.