Høyre er svært opptatt av samferdsel. Vi gjør vårt ytterste for å få vår rettmessige andel av bevilgningene til både fylkes- og riksveier og en anstendig bypakke til Tromsø. Det er stø kurs forover, ikke vingling slik noen vil tåkelegge situasjonen.

Troms har store utfordringer på fylkesveinettet. Det er alle enige om. Det er veldig bra at man nå har kommet i gang med et fylkesveiløft for å ta ned deler av etterslepet. Hvis Høyre kommer til makten etter valget, vil denne satsingen fortsette.

Den borgerlige regjeringen fikk på plass det første nasjonale løftet for fylkesveier, og bevilget i hele perioden mer penger til samferdsel. Dessverre har ikke sittende regjering prioritert å øke budsjettene i samme grad. Så istedenfor å beskylde Høyre for ikke å prioritere samferdsel, bør man legge presset mot egen regjering og få mer penger til fylkesveiene i nord.

Siste rekken av utfall fra Arbeiderpartiet mot Høyre er saken om hvordan ruste opp våre viktigste forsvars- og beredskapsveier på raskest mulig måte. Staten spør om å få overta fem veier fra fylket, slik at de kan gjøre jobben og ta kostnaden. Her er svaret fra Arbeiderpartiet at vi har tusenvis av kilometer med dårlig fylkesvei, men ikke én meter å gi bort. Det de derimot mener å besitte på huset, er visjoner, planer og kompetanse. Høyre er ikke uenig i det siste, men det viktigste elementet, nemlig gjennomføringskraft, er vi mer usikker på om er til stede. For oss er det viktigst at jobben blir gjort, ikke hvem som skal titulere seg som veieier.

Høyre har vært en pådriver for et storstilt vei-løft til Tromsø, både lokalt, regionalt og i regjering. Høyre vil fullføre bypakken Tenk Tromsø, men vi er ikke imponert over alt surret som har vært etter at den nye regjeringen overtok.

Det var regjeringen Solberg som i mars 2021 ga grønt lys for en byvekstavtale til Tromsø. I valgkampen samme år uttrykte Sandra Borch at Tromsø burde få 9–10 milliarder for å realisere prosjektene. Fasiten ble ikke slik. Etter første forhandlingsrunde, i det som nå var blitt en bypakke, kom regjeringen Støre med sitt første skambud til Tromsø på 1,27 milliarder statlige kroner. Etter press fra både fylket og kommunen kom de tilbake med et forslag på 1,6 milliarder kroner. Nå hersker det det full forvirring om dette er 1,6 milliarder «nye» kroner, eller om deler av dette allerede er bevilget fra før, og at den reelle summen er betydelig mindre.

I Alf Prøysens vise «Julepresangen» skal vesle Jensemann lage sybord til mor, men etter mye saging og høvling blir det til slutt en spekefjøl. Og siden det er en nyttig ting, blir mor glad for det også. Men når man skal bygge store byutviklingsprosjekter, kan man ikke legge samme praksis og logikk som vesle Jensemann til grunn, og forvente at folk skal tenke «ja, ja, dette ble jo flott det også!». En vei-pakke er ikke en gave, det er et spleiselag. Og når man hele tiden endrer på hva pakken skal inneholde og hvem som skal betale hva til slutt, kan man ikke forvente annet enn at folk blir forvirret.

I en meget komplisert sak, er status kort sagt at Høyre ikke er fornøyd med statens bidrag, og ber om at man forhandler en runde til. Arbeiderpartiet kaller det å vingle, men det er kanskje lettere enn å ta kampen med sine egne i regjeringen?

Samferdsel er viktig for Høyre. Vi vil alltid være en pådriver for at fremkommelighet må være en kjerneoppgave som skal prioriteres. Vi har store avstander og mye folk og gods som skal fram både til lands og til vanns og noe også i luften. Utbygging av infrastruktur krever både kapital og kompetanse. Det tar lang tid å gjennomføre, og prosjektene blir prosesser som går over flere valg og skiftende flertall. Skal vi lykkes med å få de store tiltakene ferdigstilt, må det være tverrpolitiske flertall bak, slik at man ikke rykker tilbake til start hvert fjerde år. Dette har Høyre vært med på å ta ansvar for.

Vi er med å sikre kontinuitet både for fylkesveiløftet og bypakken. Det vi ber om er at partene setter seg ned en gang til og forsøker å finne en bedre innretning for bypakken.

Det er dog et paradoks at i den ene saken, der regjeringen jobber både hurtig og konstruktivt, og sier at de vil overta veier og kostnader fra fylket, så er det det rødgrønne fylkesrådet som er på kollisjonskurs med sine egne. Men også her blir det forsøkt bortforklart med at det er Høyre som vingler og ikke forstår vårt eget beste. Forstå det den som kan.