I avisene iTromsø og VG skriver Egon Holstad 6. mai om «Toget i nord, det helvetes toget i nord».

Holstad står der fram som en tidligere tilhenger av å bygge Nord-Norgebanen som nå har mistet troen på at det noensinne vil være politisk vilje til å bygge mer jernbane i nord.

Det er et litt merkelig tidspunkt for å tenke sånn etter min mening. Bortsett fra kortere perioder med nasjonal vilje til å bygge jernbane i nord, som i 1923 og rett etter andre verdenskrig, har det i storting og regjering i Norge oftest vært manglende interesse for Nord-Norgebanen. Dette inntil stemningen snudde omkring 2015.

To år senere, i 2017, erklærte regjeringspartiene (H+FrP) sammen med støttepartiene KrF og V at Nord-Norge-banen burde utredes på ny. Dette avspeilet også et stemningsskifte i folket, på ett tidspunkt var det en meningsmåling som sa at 60 % av folket i hele landet støttet Nord-Norgebanen, mens 80 % støttet saken i Nord-Norge.

Egon Holstad forteller i sitt innlegg hva som skjedde videre i 2019, men han utelater det som skjedde i 2021, altså for bare to år siden.

Et stortingsflertall av alle opposisjonspartiene (Ap, FrP, MDG, R, Sp, SV) vedtok nemlig følgende 20. april 2021: «Stortinget ber regjeringa setje i gang arbeidet med å realisere Nord-Norgebana.»

En ny utredning med bakgrunn i dette skal være ferdig i august i år. Heller ikke jeg er veldig optimistisk til hva utredningen vil inneholde, men uansett er saken om Nord-Norgebanen kommet lenger enn i både Egon Holstads og min levetid. Egon Holstad tar også opp de store utfordringene det vil bli å bygge Nord-Norgebanen gjennom sentrale beiteområder for rein og forholdet til samiske rettigheter.

Nå er det mulig å bygge moderne jernbaner som brubane på visse strekninger, det er mulig å sette opp viltgjerder med vilt-overganger, og det blir en del tunneler.

Mange av de tragiske kollisjonene mellom tog og rein kan derfor unngås. Ellers må jo vi alle vurdere alternativet til å bygge Nord-Norgebanen. Bygges den ikke, vil trailertrafikken bare øke og øke med forbruksvarer nordover og sjømateksport sørover. Dette vil over noen tiår tvinge fram nye og bredere veitraseer som vil ta mer areal og mer natur enn en jernbane. I tillegg vil den økte veitrafikken stride mot både Norges og resten av Europas miljøpolitiske mål.

Uansett er jeg enig med Egon Holstad i følgende: det blir ingen Nord-Norgebane uten politisk vilje fra et flertall på Stortinget.