Det er svært skuffende at regjeringa ikke har større ambisjoner for Nord-Norges største by. Det er også skuffende at Gunnar ikke har større ambisjoner for Tromsø.

Ordfører Gunnar Wilhelmsen og de rødgrønne har signert en byvekstavtale som er for dårlig for Tromsø. Avtalen er på langt nær det vi er blitt forespeilet. Det er tydelig at Wilhelmsen og regjeringen har hatt hastverk med å vise «handlekraft» før valget. Nå har de rødgrønne akseptert en avtale som for kort tid siden de mente var for dårlig. For et år siden sa ordfører Gunnar Wilhelmsen at alt under 2 milliarder kroner fra staten var for dårlig i en byvekstavtale for Tromsø. Nå er 1,6 milliarder godt nok.

Det er svært skuffende at regjeringa ikke har større ambisjoner for Nord-Norges største by. Det er også skuffende at Gunnar ikke har større ambisjoner for Tromsø.

Det må mer midler til fra staten. I nasjonal transportplan satte Solberg-regjeringen av 10 milliarder kroner til de fem neste byvekstavtalene. En rettmessig fordeling vil være å gi Tromsø minimum 2 milliarder kroner av disse midlene.

Wilhelmsen og de rødgrønne sitt ja til 1,6 milliarder kroner, samtidig som vi opplever en historisk prisstigning, vitner om en «lua i hånda»-holdningen ovenfor Støre-regjeringen. Byvekstavtalen er en fallitterklæring ovenfor Tromsøs utvikling, og partene må sendes tilbake til forhandlingsbordet.

En byvekstavtale er ikke kun en «gavepakke» med friske midler. En byvekstavtale stiller store krav og legger begrensninger i forhold til hvordan vi skal utvikle kommunen fremover. Med denne avtalen plikter vi å føre en arealpolitikk som underbygger nullvekstmålet. I realiteten betyr det at vi sentraliserer og legger opp til boligbygging og utvikling stort sett på Tromsøya. Dersom vi mener det har vært vanskelig å bygge før, så får vi langt større begrensninger nå. Byvekstavtalen begrenser utviklingen av hele Tromsø, og for det er Tromsø kommune avspist med 1, 6 milliarder kroner.

En ny Kvaløyforbindelse via Håkøya vil være en viktig beredskap for 13.000 Kvaløyværinger. En ny Kvaløyforbindelse er også et viktig byutviklingsprosjekt for Tromsø. Den vil åpne for boligbygging og næringsareal i nye områder, og vil bidra til at vi kan utvikle Kvaløya som en attraktiv bydel. Vi trenger flere boliger for at folk skal kunne oppnå boligdrømmen sin i Tromsø.

Dette sier altså de rødgrønne nei til. Wilhelmsen & co. har sagt nei til å løfte Kvaløyforbindelsen høyere opp på prioriteringslisten, et forslag fremmet av Høyre. De rødgrønne har sagt nei til Høyres forslag om utredning av alternative løsninger for Kvaløyforbindelsen.

I realiteten er ny Kvaløyforbindelse skrinlagt. Kostnadsøkningen i prosjektene som ligger foran på tiltakslista i bypakken gjør at Kvaløyforbindelsen er ute.

Byvekstforhandlingene som Arbeiderpartiet har hatt ansvaret for, er et mageplask. Vi ønsker en bedre byvekstavtale for Tromsø.