Kommentaren

Skal Hurtigruten få troverdigheten tilbake, må Skjeldam gå

Hurtigruten har mistet tilliten hos det norske folk og regjeringen. Hvis man skal ha håp om å gjenvinne denne på noe tidspunkt, må konsernsjefen gå fra borde.
leder

«Jeg hadde ikke fantasi nok til å forestille meg at de ikke kom til å følge en sånn anmodning fra Folkehelseinstituttet om å informere». Uttalelsen helseminister Bent Høie (H) kom med til VG tirsdag forteller i klartekst hvor hinsides grovt ledelsen i Hurtigruten har sviktet.

Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, hevdet opprinnelig at informasjonen om koronasmitte om bord ikke hadde tilflytt ham, og skyldte på interne rutiner. Dagens Næringsliv har senere avslørt at dette var noe han likevel kjente til. I to dager satt hurtigruteledelsen på denne informasjonen, og selv om oppfordringene fra FHI var krystallklare, unnlot man å melde fra om smittetilfellet.

Ved denne beslutningen har Skjeldam ikke bare utsatt passasjerer og besetningen for en alvorlig risiko, han har utsatt hele landsdelen for fare. En toppleder er gitt den store tilliten nettopp for å evne å treffe riktige valg i kritiske situasjoner. Mye tyder på at Daniel Skjeldam her har bommet på samtlige.

Det holder ikke å legge seg flat, og så komme noen dager senere – etter å ha blitt avslørt i usannheter – og forsøke å legge seg enda flatere. Ledelsen i Hurtigruten har blitt drevet til å gjøre innrømmelse etter innrømmelse, og disse har utelukkende kommet som følge av medienes avsløringer. Inntrykket man sitter igjen med er at de forsøker å holde sannheten skjult for offentligheten.

Ikke bare har han begått kardinalsynden å forsøke å skyve skylden fra seg, det viser seg attpåtil at det nettopp er ham selv som har begått tabben med å holde tilbake informasjon. Skammelig opptreden fra en konsernsjef.

Hurtigruten har vært en av pådriverne for at Norge skulle komme i gang med cruise-aktivitet. De har hatt en midlertidig tillatelse til å kjøre cruisetrafikk i Norge og rundt Svalbard. Den er nå gått ut. Hurtigruten har nå en stor jobb å gjøre for å få en sånn tillatelse igjen. Jeg kan vanskelig forestille meg at noe slikt blir gitt før man rydder i eget reir.

Forsikringen som kom i går om at «styret har full tillit til Skjeldam» har mye av samme klangen i seg som uttalelser ledelsen i en fotballklubb kommer med rett før en manager blir bedt om å gå.

Dessverre er det ikke bare Hurtigrutens renommé dette har gått utover. Daglig leder i Visit Tromsø, Chris Hudson, sier til iTromsø at han har fått en rekke henvendelser de siste dagene fra mulige gjester og turister, som lurer på om det er trygt å komme til Tromsø, og om man kan bevege seg trygt rundt i byen. Inntrykket av Tromsø som en farlig smittesone vil nok vedvare en god stund – mye takket være Skjeldams klossmajorhåndtering.

Hudson er bekymret for at dette kan føre til en nedgang i reiser til byen utover høsten. Folk avbestiller når de ikke føler seg trygge. «Det er stort internasjonalt fokus på dette, blant annet med artikler i BBC og USA Today. Skipet blir da koblet til bynavnet, og dermed blir Tromsø koblet til korona. Jeg er bekymret for Tromsø sitt omdømme etter denne saken», uttalte han tirsdag.

Økningen vi har opplevd når det gjelder tilreisende siden juni kan dermed få seg en knekk. For reiselivet er det ekstremt viktig å få kurs og konferanser tilbake til byens hoteller etter fellesferien, men nå har helsemyndighetene sagt at de som kan bør ha hjemmekontor ut året. Det kan skape utfordringer.

Tromsø kommune varslet onsdag at de vil vurdere erstatningskrav mot Hurtigruten. Etter at det ble påvist smitteutbrudd på hurtigruteskipet MS «Roald Amundsen» fredag, har kommunen jobbet på spreng med å holde smittespredningen så lav som mulig.

Øyvind Benjaminsen, fungerende leder for koronasenteret i Tromsø, fortalte til iTromsø mandag at de har jobbet opp mot 18 timer i døgnet for å spore opp eventuell smitte. Jobben viste seg å bli ekstra stor, som følge av at Hurtigruten valgte å tilbakeholde informasjon i to dager. Dette medfører store merkostnader for en kommune med svært presset økonomi.

Smitteutbrudd kan man ikke alltid forhindre. Man kan imidlertid kontrollere omfanget, hvis situasjonen blir håndtert på best mulig måte – rett og slett ved at man følger de rådene og anbefalingene FHI gir. Hurtigrutens hemmelighold vil bli stående som eksempel på hvordan dette ikke skal gjøres. Når man i tillegg vet at det er de dårlige sikkerhetsrutinene i selskapet som er grunnen til utbruddet, begynner det å bli parodisk.

Hurtigruten har også før koronapandemien benyttet besetningsmedlemmer fra Filippinene på «MS Roald Amundsen». Dette er i seg selv ikke problematisk. Men hvordan man kan la ansatte fra et høyrisikoland mønstre på et cruiseskip uten at man først sjekker dem for korona, er smått ubegripelig.

Hvem hadde trodd at Roald Amundsens navn også skulle bli knyttet til å være først ute med smitteutbrudd på cruise her til lands?

Et gammelt maritimt uttrykk sier at «kapteinen skal gå ned med skipet». Noen ganger er det imidlertid lov til å kaste kapteinen over bord, slik at man unngår forlis. I alle fall når han så soleklart er medvirkende til at man synker.