Kommentar

Logikk og skamvett til salgs

«Kjære kunde. Tilbudet vårt er på lånt tid, og dårligere enn det var, derfor ser vi oss nødt til å skru opp prisen med førti prosent. Hilsen TV2».
leder

For utenforstående kan det sikkert være vanskelig å skjønne at engelsk fotball engasjerer så mange, også her oppe i nord, hundrevis av mil fra hvor det skjer. Så det er bare å riste på hodet, men vit at du er i mindretall. Interessen for engelsk fotball er enorm.

Interessen for den øverste ligaen er mer eller mindre global, og TV-rettighetene selges for summer som er tilnærmet ubegripelige. Det er dette som gjør at selv middelhavsfarere på tabellen kan kjøpe middelmådige spillere til flere hundre millioner kroner, fordi selv disse klubbene soper inn enorme summer fra TV-rettighetene.

Derfor er det også veldig dyrt å se kampene på TV. Her har summene steget jevnt over flere år, og de fleste forbrukerne, ikke minst i godt bemidlede Norge, har bare ristet litt på hodet og punget ut. Frem til i går kostet dette 499 kroner måneden, om du kjøpte det gjennom Canal Digital. Ved et magisk knips med fingrene økte denne prisen øyeblikkelig til 699 kroner måneden.

Poff! Ren og skjær magi fra gjengen bak kuleramma i TV2. Førti prosent prisøkning. Prisen på TV2 Sumo-abonnementet vil også skrus opp, opplyses det om.

Jan-Petter Dahl, pressesjefen i TV2, hadde en forklaring på prishoppet som var så god at han like godt tok den på e-post. Slik rekker man også få et innspill eller to fra en kommunikasjonsrådgiver eller tre. Svaret virket da også nøye gjennomtenkt: «Det skyldes ganske enkelt at rettighetene for å vise fotballen koster mye mer. Og når rettighetene blir dyrere, må vi sette opp prisen», var det enkle svaret.

Når prisen for rettighetene ble fastsatt og betalt for, da TV2 i 2018 fikk rettighetene for fire nye år, bedyret de at det – til tross for en hemmelig og tisifret sum – ikke ville få noen nevneverdige konsekvenser for prisen ut til kundene. På dette tidspunktet, i juni 2018, var denne prisen 399 kroner måneden. Siden er det ingenting som har skjedd. Rettighetene har de jo kjøpt, så her må de nok heller hente inn penger fra et alternativt budsjett til bedre kommunikasjonsrådgivere. For dette gir ingen mening.

I noe som ligner en forklaring eller unnskyldning, har noen navnløse mennesker på TV2s hjemmesider forklart nærmere hvorfor prisen går opp, og da handler det ikke om rettighetspenger lenger, men utelukkende om teknisk bambus. Om bitrate, FPS og KBPS. Vet du ikke hva det er? Din løk! Ikke jeg heller, forresten. Men det er sikkert artig og interessant for dem som er opptatt av slikt.

For de enfoldige av oss som derimot er mer interessert i engelsk fotball, og egen privatøkonomi, kunne de like godt skreket ordene inni en papirpose, gått ned på Bryggen i Bergen og smelt den i vinden. Det hadde vi kanskje fått noe underholdning av det også.

TV2 trenger penger. Mer penger. Og de ønsker å få flere over på abonnement, ikke minst før de om to år mister rettighetene til Premier League. Det er ryddig nok. Så langt, så bra. Logikken er nok da at betalingsviljen er så stor i søkkrike Norge, at de heller får godta å miste noen abonnenter, så lenge det er TV2s kunder, og ikke TV2 selv, som i det lange løp sitter igjen med svarteper.

Trøsten her er at du får masse mer på kjøpet, for eksempel TV-serier om blodtørstige zombier, gutter som kan trylle og collegungdom som leverer hysteriske vittigheter med konstant utestemme. Også kan sikkert TV2 forklare at det er dyrt å lage timevis med lange såkalte «build-ups» før alle storkampene (som nesten alle kamper selges inn som), med studio fylt opp av flybårne, fallerte og has been-spillere, -dommere og -saftblandere fra engelsk fotball som diskuterer offsideregelen og VAR.

Klart, slikt koster penger. Og kanskje de da kan vurdere en kanal som bare heter «Bare fotball» (med utelukkende fotball og kompetente kommentatorer), så kan hver og én bestemme hvilket tilbud de foretrekker. For når jeg betaler for en tjeneste som skal gi meg engelsk fotball, trenger jeg ikke TV-serier om blodtørstige zombier, gutter som kan trylle og collegungdom som leverer hysteriske vittigheter med konstant utestemme. Eller analyser fra selvbestaltede eksperter.

Det ironiske med hele dette umusikalske prisjafset er at produktet de nå selger attpåtil er mye dårligere enn det de fleste har betalt for, dere husker den gang fotball også var fulle tribuner, med publikumsjubel og fullt trøkk på stadion. I stedet har vi nå fått fotball med pålagt publikum på boks, fra publikum vi med det blottet øyet ser at ikke er der. Det er dette narrespillet vi nå skal betale førti prosent mer penger for.

I fjor var TV2 dypt fornærmet for at kunder som ikke fikk se laget de holder med valgte å strømme ulovlig de kampene som gikk med sitt favorittlag. De var skurker, banditter og moralløse lømler. Så får vi se hva de velger å kalle det, når smertegrensen for mange kunder blir så vond at de faller av. Kanskje de bare er gjerrige og utakknemlige.

For, klart, lusne 8400 kroner i året fordrer jo at man bare må gjøre noen prioriteringer. Verre er det ikke.

PS: I den opprinnelige teksten stod at det TV2 fornyet kontrakten med Premier League for fem nye år i 2018. Dette er feil. Rett tall er fire år. Beklager det inntrufne. Dette er nå endret.

- Egon Holstad.