Ølsalget i norske butikker steg 30 prosent fra 2019 til 2021, og blant øltypene som gjorde det aller best var ølet som delte navn med viruset.

Ferske tall fra bryggerikonsernet viser at salg av Corona-ølet fikk en kraftig oppsving.

I 2021 steg salget i butikk med 40 prosent.

Corona Extra ble toppselgeren til ølbryggeriet som også selger andre ølmerker som Budweiser, Stella Artois og Beck’s.

Professor ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, sier virusnavnet og de gode salgstallene trolig har en sammenheng.

– Sannsynligvis så har stadig repetisjon av ordet corona i pandemisammenheng gitt en gjentagende påminnelse og dermed økt awareness rundt merket.

Han understreker at det er en kombinasjon av to faktorer som trolig gir dette utslaget.

– Interessen for øl og denne produktkategorien har også hatt en stor vekst de siste par årene.

MER OPPMERKSOM: Professor i ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, sier pandemidekningen nok har gjort folk mer oppmerksom på Corona-merkevaren. Foto: NHH/ODD MEHUS

Det samlede ølsalget i norsk dagligvarehandel økte med 30 prosent fra 2019 til 2021, ifølge analysebyrået NielsenIQ.

– Når konsumentene har vært i butikken og sett Corona så har nok det gitt en assosiasjon. Det kan ha gjort at ølet har fått mer oppmerksomhet og en bevisst eller ubevisst økning i kjøp.

Han understreker at dette er basert på hans egne refleksjoner, og ikke data.

Ingen sammenheng

Landsjef i AB InBev Norge og Danmark, Charles Payne, mener på sin side at veksten i salg ikke har noe med coronanavnet å gjøre.

– Det er ingen sammenheng mellom coronaviruset og merkevaren vår, Corona, sier han til E24.

Payne påpeker at faktorer som reiserestriksjoner, redusert grensehandel og økning i salg i butikk har bidratt til bryggerikonsernets gode salg.

Anheuser-Busch InBev er et børsnotert selskap basert i Leuven, Belgia.