Støykartleggingen er gjort i forbindelse med planarbeidet for den nye bydelen på østsiden av Stakkevollveien, mellom sentrum og Breivika.

Det planlegges flere hundre nye boliger, ny næringsvirksomhet og butikker.

Frykter økt trafikk

Samtidig skal Stakkevollveien rustes opp i forbindelse med Tromsøpakke 3. Målet er å øke trafikksikkerheten for publikum som ferdes langs veien og gi bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken, mellom Kullkransvingen og Tverrforbindelsen. En internvei parallelt med Stakkevollveien inngår også i planen.

– Etter Fylkesmannens mening kan trafikken på Stakkevollveien trolig øke, som konsekvens av den planlagte utbyggingen øst for Stakkevollveien. Dette til tross for planlagt internvei. Støyplagene for beboerne vest for veien vil følgelig trolig heller ikke avta, heter det i Fylkesmannens høringsuttalelse til reguleringsplanen for Stakkevollveien.

Fylkesmannen fremmer nå innsigelse til planen fordi kommunen ikke har vurdert konsekvensene av sin egen støykartlegging langs Stakkevollveien, og heller ikke har utredet hvordan luftkvaliteten blir påvirket for dem som bor i området.

Påvirker helsen

Støyrapporten Cowi AS har laget på oppdrag fra kommunen viser at over 100 boliger langs den aktuelle parsellen på Stakkevollveien har veitrafikkstøy over 55 desibel (gul sone). Halvparten av disse har 66 desibel (rød sone).

– Støy og luftforurensning er et miljøproblem som rammer svært mange mennesker. Det bidrar til redusert velvære og mistrivsel, og påvirker folks helsetilstand. Derfor er det etablert klare retningslinjer for hvordan dette skal håndteres når man planlegger nye tiltak, sier miljøverndirektør Evy Jørgensen hos Fylkesmannen i Troms.

Hun viser til at rød sone angir et område som ikke er egnet til støyfølsomme bruksformål. Gul sone er en vurderingssone, hvor støyfølsom bebyggelse kan oppføres dersom avbøtende tiltak gir tilfredsstillende støyforhold.

Fylkesmannen har også nylig varslet innsigelse til planene for Otium bo- og velferdssenter nettopp på grunn av støyforhold.

Nye støyvurderinger

Etter Fylkesmannens vurdering må kommunen dokumentere dagens støynivå for både boliger, barnehager, skoler, institusjoner og lekeplasser. Videre vise hvilke tiltak som må gjennomføres for at støyen kommer på anbefalt nivå og hvordan utbyggingen flere år fram i tid påvirker støyen.

– Det må gjøres en vurdering av om flere hundre nye boenheter og mer næringsaktivitet øker trafikken enda mer langs Stakkevollveien. Det vil sikre at nødvendige tiltak blir vurdert før prosjektet starter, sier Jørgensen.

Stort miljøtiltak

Til tross for flere møter mellom kommunen og Fylkesmannen for å unngå innsigelse, har ikke partene blitt enige. Kommunen avviser innsigelsen fordi oppgradering av Stakkevollveien er et tiltak som ikke skaper mer trafikk.

– Kommunen er selvsagt svært opptatt av støysituasjonen langs Stakkevollveien, og dette er også tema i alle nye reguleringsplaner langs denne strekningen. Nevnte reguleringsplan gjelder imidlertid selve veien. Tromsøpakke 3 er et kjempestort miljøtiltak med mer kollektiv, mer sykkel og mindre bil, mindre støy og støv. Vi er derfor uenig i at planen gir grunnlag for innsigelse, sier Mohåg.

Nei til støyskjerm

Å sette opp en støyskjerm langs Stakkevollveien, slik det er gjort for boligene på Kræmer Brygge, er ikke aktuelt for kommunen.

– Støyen som er der i dag har vært en god stund. Vi ønsker ikke å støyskjerme en to kilometer strekning av Stakkevollveien med støyskjerm. På lang sikt er det et mål å omdanne Stakkevollveien til en urban gate i forbindelse med bygging på vestsiden. Disse bygningen vil fungere som en støyskjerm for den bakenforliggende bebyggelsen, sier reguleringssjef Erik Eidesen i Tromsø kommune.

– Det betyr at de som bor langs Stakkevollveien fortsatt må leve med trafikkstøyen?

– Ja, med mindre kommunestyret vedtar at det skal settes opp en mur eller et støygjerde. Kommunen er ikke uenig med Fylkesmannen at dagens støy er problematisk, men vi er uenige om tiltak for å redusere støyen, sier Eidesen.

TRAFIKKSTØY: Ny støymålinger viser at over 100 boliger langs Stakkevollveien ligger i gul sone for veitrafikkstøy, mens halvparten av disse ligger i rød sone. Foto: Ronald Johansen
UENIG: Byutviklingssjef Mette Mohåg i kommunen er uenig med Fylkesmannen om støyproblemene på Stakkevollveien. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen