Synet av syklister som suser oppover byens bratte bakker har blitt mer og mer vanlig. Nå har flere oppdaget at dette også er mulig på vinterføre. Det merker i alle fall byens elsykkel-forhandlere iTromsø har snakket med.

Egner seg på vinterføre

Spesielt det siste året har salget av sykler med elektrisk motor tatt av, og det er ikke de billigste modellene det går mest av.

– I september passerte jeg samme antall solgte elsykler jeg hadde for hele 2014. Jeg vil holde for meg selv hvor mange jeg har solgt, men det øker, sier daglig leder Bjørn Eines på Bjørns Kajakk, som navnet til tross også selger elsykler.

Han satser på kvalitetssykler i prisklassen 20.000 til 30.000 kroner. Siden han startet med elsykler høsten 2013 har salget økt år for år. Han mener elsykkelen har ført til at flere sykler mellom hjem og jobb året rundt, og at elsykling på vinterføre er bedre enn vanlig tråsykler.

– Alle som kjøper seg elsykkel sykler mer enn de gjorde før med sin vanlige sykkel. Noen har sagt at de sykler et par mil ekstra fordi det er så artig, og det har blitt en helt ny sykkelverden for dem. Å sykle i tung snø er en seig affære på vanlig tråsykkel, mens elsykkel er mye lettere, sier Eines.

Les også: Satser på el-sykkel

Sykkeldekkhotell

Mens det har vært vanlig for bilister å oppbevare dekk på dekkhotell tilbyr han kundene sykkeldekkhotell.

– Kjøper du sykkelpiggdekk, får du tilbud om dekkhotell. Da kan du levere inn sykkelen to ganger i året for dekkskifte, samtidig som jeg tar service på elsykkelen dersom kunden ønsker det.

Den økende elsykkelinteressen i Tromsø bekreftes av en ringerunden som iTromsø har tatt til de øvrige sportsbutikkene som selger elsykler.

– Det har vært veldig stor pågang nå i høst. Det er andre året vi har elsykler og tilbyr to til tre sykkelmerker med ulike modeller fra i underkant av 10.000 til 30.000 kroner. Vi har også stor pågang på piggdekk, og den medvirkende årsak til det er bilkøene, sier avdelingsleder Frank Jensen på G-Max på Jekta.

Slipper kø

Pyramiden Sport og Tromsø Ski og Sykkel melder også om økende elsykkelinteresse.

– Vi har doblet salget av elsykler i år, til tross for at vi var veldig godt fornøyd med salget i fjor. Vi fokuserer på kvalitetssykler fra 20.000 til 30.000 kroner. Det er noen som bytter ut bil nummer to med elsykkel. Avgiftsparkeringen på UiT har nok medvirket til det økte elsykkelsalget. Folk med elsykkel slipper køståing i bil. Jeg tror nok mange ikke ville syklet uten elmotoren, den stimulerer til at flere velger bort privatbilen, sier Totto Eriksen på Tromsø Ski og Sykkel.

– Det har vært et fantastisk elsykkelsalg i år. Nå er ikke sykler det vi er størst på, men vi har solgt 35 til 40 elsykler. Det er sykler til rundt 15.000 kroner vi har solgt mest av, men også elsykler til 25.000 kroner, sier daglig leder Per-Ivar Jensen på Pyramiden Sport.

Les også: Frøydis (36) sykler seks mil hver dag på denne doningen

– Vanvittig artig

De solgte elsykler allerede for 10–12 år siden, men kuttet det ut etter en stund. Nå er elsykler igjen i skuddet. Til neste år kommer Jensen til å satse på litt dyrere elsykler som både er lettere i vekt, har større motor og kraftigere batteri.

– Det er 50+ som er den største kundegruppa, men det tror jeg vil endre seg når 30-åringene finner ut at det ikke er så pinlig med elsykkel. Jeg har prøvd det selv, og det er vanvittig artig.

XXL har ikke lokale tall å vise til, men uttaler seg ut ifra nasjonale trender.

– Elsykler selger veldig bra i storbyene. Folk bruker dem mer som fremkomstmiddel til og fra jobb enn til trening, sier pressetalsmann Tolle Grøterud i XXL.