Norsk skrei mottok prestisjepris

Torsdag kjempet skreien mot tyske giganter om prisen for mest effektive bruk av markedsføringsmidler.

MOTTOK PRIS: Lykkelige EFFIE-prismottakere i Frankfurt i torsdag kveld. Fra venstre Michael Barche fra reklamebyrået Orange som fiskeriutsending Kristin Pettersen samarbeider med. Administrerende direktør Terje Martinussen til høyre. Foto: Sjømatrådet 

nyheter

– Dette er Davids kamp mot Goliat. Jeg er kjempestolt over at norsk skrei er i konkurranse med noen av Tysklands sterkeste merkevarer, nominerte som ett av åtte andre bidrag i klassen «New New» under EFFIE-utdelingen i Frankfurt 5. november, uttalte fiskeriutsending Kristin Pettersen i en pressemelding før utdelingen.

Aldri tidligere har en norsk merkevare vært med i den prestisjetunge markedsføringskonkurransen, som første gang ble arrangert i 1981.

Les også: Eksportrekord for norsk sjømat

Torsdag ble årets EFFIE-priser delt ut i Frankfurt, og på pallen sto Norges sjømatråds skrei-kampanje.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse og inspirasjon for alle som arbeider med skreien fra fiskebåten til kjølediskene, sier Kristin Pettersen etter å ha vunnet pris i EFFIE-kåringen i Frankfurt torsdag kveld.

BMW, Mercedes og Mövenpick måtte alle se seg slått av erobreren fra Barentshavet. Aldri før har en norsk merkevare verken vært nominert eller vunnet en EFFIE i Tyskland, men fredag ble det altså bronseplass i kategorien «New New».

Les også: Mener Sjømatrådet har for høy partyfaktor

Vinneren ble kjøttprodusenten og den sterke tyske merkevaren Rügenwalder Mühle for satsingen på vegetariske hamburgere.

Mens vinneren hadde brukt 30 millioner euro på sin kampanje, hadde Norges sjømatråds skreikampanje kostet 250.000 euro, ifølge Pettersen.