Til sammen fem millioner kroner skal brukes på innkjøp av anlegget samt nødvendige akutte oppgraderinger av bakke og heisanlegg.

3,3 millioner kroner skal brukes til selve kjøpet og 1,7 millioner kroner til oppgraderingene.

– Vi har fått på plass tre hovedpunkter – kjøp, oppgradering og en leieavtale med et driftsselskap, sier idrettsbyråd Brage Sollund.

Han understreker at kommunen ikke skal drifte alpinanlegget – det er Tromsø Slalomsklubb som skal etablere et selskap som skal ta den økonomiske driftsrisikoen.

Skeptiske

Fremskrittspartiets Anni Skogman ville vite hvordan kommunen skulle håndtere et eventuelt underskudd.

– Hvor mye penger er kommunen villig til å betale dersom ting ikke går som planlagt? Det er stor forskjell på teori og praksis, sier hun.

– Jeg har tro på at dette vil gå bra. Går driftsselskapet konkurs risikerer vi kun investeringsmidlene, ikke noe mer, sier Sollund.

Også andre representanter var i tvil.

– Jeg er skeptisk til planene. Vi vet ingenting om selskapet som skal drifte bakken eller hvilke kapitaliseringsmuligheter det har, sier Rolleiv Lind fra Høyre.

Han peker på erfaringer fra eksempelvis Narvik der det gikk store summer tapt da bakken der ble etablert.

Investerer ti millioner

– Det endte med at bankene i Narvik var nødt til å avskrive alle lån som ble gitt – og det frykter jeg vil skje her også, sier han.

Mange var også skeptiske til at det skal åpnes for ytterligere investeringer i den fysiske delen av alpinanlegget. Det skal settes av inntil fem millioner kroner per år i investeringsbudsjettene for 2016 og 2017.

Pengene skal brukes til snøkanoner, bakkeplanlegging og lysanlegg.

Det er altså alpinmiljøet i Tromsø som står bak det nye driftsselskapet – Tromsø Alpinpark. Reinhold Fieler fra selskapet sier at det vil være mulig å drive med overskudd.

Bred kompetanse

Ifølge Fieler vil oppgraderingen av alpinanlegget gjøre det mulig å både forlenge sesongen med hjelp av snøkanoner – og å gjøre anlegget mer attraktivt for byens befolkning.

– Vi vil representere stor kompetanse på hvordan man kan drive et moderne skianlegg der alle er velkomne – brettkjørere, slalåmkjørere og frikjørere, sier han.

Vedtaket om å kjøpe alpinanlegget ble fattet av et enstemmig kommunestyret.

– Vi har tvilt oss fram til standpunktet. Vi lar de positive effektene for barn og unge veie tyngre enn den vanskelige kommunale økonomien, sier Anni Skogman.