Slik holder du formen i jula

Med enkle grep er det fullt mulig å unngå det totale forfallet når julefreden senker seg, uten å måtte gi avkall på sofaen, pinnekjøttet og godteskåla.

TREN HJEMME: Lill-Jorid Andreassen mener det fint går an å trene hjemme i jula og likevel holde seg i form.  Foto: Lena Verås Eriksen

UT PÅ TUR: Hilde Anita Sandvoll benytter gjerne jula til å ta seg en skitur. Foto: Tom Benjaminsen 

HOLDER ÅPENT: Hos Sats Elixia Langnes ser daglig leder Grete Irtun Fremnesvik gjerne at kundene tar seg en tur innom for å trene, også i jula. Foto: Tor Farstad 

nyheter

– Selv om man ikke har et treningssenter i nærheten kan man likevel få trent i jula. Det er for eksempel mye man kan gjøre hjemme, forklarer daglig leder ved Exolo, Lill-Jorid Andreassen.

Kom deg ut

Har man ei trapp hjemme, kan man for eksempel ta i bruk den.

– Bruk trappa til å gjøre lange utfall, spring i trappa, ta armhevinger eller planke. Ved hjelp av kluter eller ullsokker kan man også bruke gulvet til å gjøre skliøvelser. Det er god trening, forklarer Andreassen.

Hun anbefaler også folk å komme seg ut i frisk luft mellom alle juleselskapene og TV-tittingen.

– Gå turer og bruk området rundt der du bor. Dersom føret tillater det, kan du også sparke deg en tur eller finne fram skiene, foreslår Andreassen.

Ikke dårlig samvittighet

Selv har hun et avslappet forhold til trening og kosthold i jula.

– Heldigvis er jeg veldig glad i å trene, men jeg har egentlig ikke spesielle restriksjoner når det kommer til kostholdet. Jeg får derfor ikke dårlig samvittighet i jula, det kan man tenke på ellers i året, påpeker Andreassen, før hun legger til:

– Det er ikke det du gjør og spiser mellom jul og nyttår som er viktigst, men hva som skjer mellom nyttår og jul. Jeg skulle nok derfor først og fremst ønske at folk hadde et litt mer bevisst forhold til hverdagsaktivitet ellers i året.

Sunne alternativer

Hilde Anita Sandvoll, direktør for Stamina i Nord-Norge, oppfordrer i likhet med Lill-Jorid Andreassen folk til å komme seg ut i jula.

– Det handler rett og slett om å bruke kroppen og få seg frisk luft, enten du spaserer deg en tur, finner fram sparken, ta en tur i skøytehallen eller har akekonkurranse med ungene. Selv har jeg nylig testet toppturforholdene med hodelykt på Kvaløya, noe som var fantastisk. Holder været seg er det derfor gode forhold for en skitur, sier Sandvoll.

Les også: Juleønsker

Når det gjelder kosthold mener hun det er fullt mulig å spise nok så sunt, selv om det er jul.

– Det går an å lage lettere varianter av julematen. Lag fiskeretter og spis mer grønnsaker og frukt, i tillegg til pålegg som røkelaks og sild, så har du mange sunne alternativer. På julaften orker jeg imidlertid ikke å tenke på dette, den er hellig, påpeker Sandvoll.

– Maten smaker bedre

Hos Sats Elixia Langnes holder de åpent hver dag hele jula.

– Vi ønsker at folk skal holde seg i aktivitet. Jeg mener alle får det mye bedre i jula på den måten, og maten smaker også mye bedre da, sier daglig leder Grete Irtun Fremnesvik.

Hun har imidlertid stor forståelse for at ikke alle har muligheten til å trene på treningssenter i høytiden.

– Hold deg i aktivitet, enten du går deg en tur eller leker ute med barna. Det viktigste er at aktiviteten du velger er lystbetont. Når det er sagt synes jeg det er viktigst å kose seg i jula, det er tross alt hverdager det er mest av, så det er hva du gjør da som teller, mener Fremnesvik.