Her får du kaffe med et smil

Mattilsynet delte ut sitt første smilefjes til Kaffebønna kafé og bakeriutsalg fredag.

GLADE: Kaffebønna-ansatte Anni Rapp (t.v) og Lena Marie Holme er fornøyde med at de er først ut med Mattilsynets smilefjes. - Det er veldig artig at kundene nå får se smilefjeset som henger utenfor døra, sier de.  Foto: Trond Tomassen

FLERE KONTROLLER: Seniorinspektør Bjørn-Leif Paulsen i Mattilsynet avdeling Troms og Svalbard sier at de nå er i gang med smilefjes-inspeksjonene i byen. - Totalt 120 serveringsbedrifter vil få uanmeldt besøk av oss før 1. august. Foto: Privat. 

nyheter

Kaffebønna kafé og bakeriutsalg på Stortorget fikk fredag uanmeldt besøk av Mattilsynets smilefjes-inspeksjon, der man inspiserer de hygieniske forholdene ved alle landets serveringssteder.

Etter endt inspeksjon kunne fornøyde ansatte ved Kaffebønna henge opp Tromsøs første smilefjes ved inngangsdøra.

– Vi er fornøyd med at vi besto kontrollen, men det var som forventet. Vi blir jevnlig kontrollert, og vi har alt på stell med dyktige teamledere som jobber med dette daglig. Men det er jo hyggelig at man kan henge opp et visuelt smilefjes slik at kundene våre i enda større grad kan føle seg trygg på at vi ivaretar matsikkerheten, sier Pål Einar Eilertsen, en av de to som driver Kaffebønna.

Må også vise fram surfjeset

Seniorinspektør Bjørn-Leif Paulsen i Mattilsynet avdeling Troms og Svalbard sier at de ikke fant noen avvik da de kom på besøk til Kaffebønna.

– Vi ble tatt godt imot, og gikk grundig igjennom. Det var en glede å kunne gi byens første smilefjes til Kaffebønna, sier han.

Mattilsynet vil fram til 1. august kontrollere totalt 120 kafeer og restauranter i byen, og gå igjennom totalt 27 punkter, slik som renhold og orden, vedlikehold, temperaturstyring og godkjent arbeidsuniform for å nevne noen. Målet med smilefjesordningen er at matbedrifter skal bli flinkere til å overholde regelverket, samtidig som kundene gis informasjon om resultater etter inspeksjon.

– Serveringsstedene er pliktige til å henge opp resultatet på et lett synlig sted, det gjelder også om man har fått et surt smilefjes. Om vi finner avvik vil de få et surt smilefjes, men bedriften får samtidig ti dager på seg til å rette opp eventuelle mangler. Om det gjøres, vil de få et positivt smilefjes, sier Paulsen.

Gode resultater

Mattilsynets smilefjesordning trådte i kraft 1. januar i år i hele landet, og har vært et prøveprosjekt i Trøndelag siden 2007. Den skal informere forbrukerne om de hygieniske forholdene ved et serveringssted, og deles ut i tre varianter: blidt, nøytralt og surt fjes. Ordningen har også eksistert i Finland og Danmark i flere år, og resultatene er gode.

– All tidligere erfaring viser at dette fungerer skjerpende på bedrifter, som blir mer oppmerksom på regelverk og krav. Dette handler om matsikkerhet, og at kundene skal få god nok informasjon slik at de kan velge om de vil besøke stedet eller ikke, sier Paulsen.

God ordning

Pål Einar Eilertsen ved Kaffebønna sier ordningen er positiv.

– Det skulle bare mangle at serveringssteder har alt i orden, men det er uansett en grei måte å vise utad at man har gode hygieniske forhold. Det viser at man tar kunden på alvor, sier han.