En foreløpig statusrapport fra etterforskningen av den tragiske ulykken der to piloter mistet livet presenteres onsdag klokken 13 i den nordsvenske byen Luleå.

Utredningssjef i Statens Haverikommission, Jonas Bäckstrand, forteller at etterforskningen av ulykken – der et postfly fra selskapet WestCoast Air styrtet på tur fra Oslo til Tromsø – har vært svært krevende og omfattende.

Sveriges Haverikommisjon har fått hjelp fra havarikommisjonene i Norge, Canada og Frankrike.

De forskjellige havarikommisjonene har vært involvert fordi flyet hadde base i Norge, at det forulykkede flyet var produsert i Canada og at nødvendig laboratoriekompetanse befinner seg i Frankrike.

- Vanskelig

Utredningssjef i Statens Haverikommission, Jonas Bäckstrand, opplyser til iTromsø at de berget til sammen 3,5 tonn vrakrester, noe som tilsvarer 25 prosent av flyet.

- Det er små vrakdeler som er vanskelig å analysere, sier han.

Hendelsesforløpet

Under pressekonferansen blir hendelsesforløpet før ulykken presentert på følgende måte:

- Det registreres et kraftuttrykk fra sjefpiloten. Man hører advarselsignal på cockpit-recorderen om utkobling av autopilot. Flydata-recorderen viser plutselig bratt stuping. Man hører advarsel om lavt oljetrykk på begge motorene. Automatiske stalisatorer kobler inn, men klarer ikke å rette opp flyet. På CVR hører man advarsel om bratt stupevinkel og for høy hastighet. 1 minutt og 20 sekunder etter "kraftuttrykket" krasjer flyet. Bestningen har vært aktiv i hele hendelsesforløpet, sier etterofrskningsleder Nicolas Seger under pressekonferansen onsdag.

Kan ha handlet feil

Bäckstrand forteller at registrerte opplysninger fra FDR ikke stemmer overens med radar og andre ytre registreringer.

- Det kan bety at pilotene prøver å kompensere for forhold som ikke er reelle - at de handler feil. Det er en av tingene vil prøve å få svar på, sier han.

- Det kan være slik at de har fått signaler fra sine instrumenter om at nesen peker oppover - og at de derfor - feilaktiv - prøver å dykke nedover og at det fører til at flyet styrter. Det er en av tingene vi skal prøve å få klarlagt, sier Bäckstrand.

Endelig rapport fra ulykken blir presentert i desember 2016.

iTromsø kommer tilbake med mer.

PRESSEKONFERANSE: Nikolas Seger, etterforskningsleder for den spesifikke ulykken (til høyre) og Jonas Bäckstrand, etterforskningssjef for den svenske havarikommisjonen. Foto: Christer Pedersen
CANADISK: Det var dette flyet – en CRJ 200 – som styrtet i januar med to piloter om bord.