De to strategiene er en del av prosjektet Transportnett Tromsø, og gåstrategien har som mål at 30 prosent av tromsøfolk skal bruke beina som fremste fremkomstmiddel innen 2030.

LES OGSÅ: MDG vil innføre kjøtt­frie middager: – Salat er ikke et fullverdig måltid

Kostnader

Målet for sykkelstrategien er at 15 prosent av reisende skal bruke sykkelen på sommeren, og åtte prosent skal ta sykkelen fatt på vinterstid innen 2026.

Britt Hege Alvarstein (Frp) påpekte fra talerstolen at man ikke bare kan satse på vintersykling uten å tenke på kostnadene det innebærer.

– Det nytter ikke å be folk om å sykle hvis kommunen ikke klarer å vedlikeholde veiene godt nok på vinteren, sier hun.

Eget nett

SVs Ingrid Marie Kielland påpekte at budsjettposten til veivedlikehold på vinterstid er økt i inneværende budsjett.

– Veivedlikeholdsbudsjettet har økt jevnt og trutt de siste årene, og vi klarer ikke å senke denne kostnaden med mindre det dukker opp nye revolusjonerende maskiner, kontret Alvarstein.

LES OGSÅ: Kommunen krever at folk må gå mer

Morten Skandfer (V) påpekte under debatten at egne sykkelnett kan være en god løsning.

– Det er ikke nødvendigvis så lurt å legge sykkelveier langs hovedveinettet, vi bør derimot tenke på om det kan være en løsning med et eget sykkelveinett uavhengig av veiene bilister benytter, sier Skandfer.

– En slik trase kunne eksempelvis gått fra Storskogåsen studenthjem til universitetet, sier han.