Kapteinen gikk så langt som å foreslå at fartøyet ble tatt ut av trafikk noen dager slik at mannskapet fikk tid til å rydde opp. Hotellsjef Tor Erling Gärtner påpekte at det var umulig å følge opp Mattilsynets pålegg når 130-140 passasjerer skulle serveres måltider tre dager daglig.

Gikk om bord

Selv om Mattilsynet hadde gitt Hurtigruten en tidsfrist for utbedringer, valgte konsernledelsen egne tiltak. I den forbindelse sendte de et eget team om bord. De kom tilbake med en rystende historie som - både i ord og bilder - illustrerte de graverende forholdene.

Da det ble kjent, fryktet konsernledelsen at de skulle miste bevillingen for matservering. Skulle det skje, ville det bety et milliontap for Hurtigruten.

Kniven på strupen

Igjen fikk mannskapet kniven på strupen. I kjølvannet ble nye tiltak iverksatt. Resultatet ble at ledelsen roset de involverte og takket for innsatsen.

Likevel ble Dagfinn Edvardsen utpekt som syndebukk - sammen med Tor Erling Gärtner.