Jan Henrik har kjøpt Tromsøs første eltaxi

Mens mange drosjesjåfører er skeptiske til elbil, valgte Jan Henrik Nygård å ta sjansen og kjøpe en Tesla Model S.

TROMSØS FØRSTE: Jan Henrik Nygård blir etter all sannsynlighet den første som kjører elbil-taxi i Tromsø, når han ruller rundt i sin Tesla Model S i september.  Foto: Haakon Steinmo

nyheter

Elbiler har for lengst inntatt det private markedet, men foreløpig har taxinæringen i Tromsø sittet stille i båten. Nå ser det derimot ut til at vi får en elbil-taxi på veiene om ikke lenge, takket være taxieier Jan Henrik Nygård.

– Jeg er veldig interessert i ny teknologi, samtidig som jeg så de miljømessige fordelene. Da tenker jeg både på miljøet generelt, men også på lokalt støymiljø. Jeg henter for eksempel ofte folk tidlig på morgenen til «pysjamasflyet», så da er det greit å ha en stillegående bil for ikke å vekke hele nabolaget, sier Nygård.

Les også: DinTaxi vil satse på elbiler i Tromsø

Venter på levering

Bilen, en Tesla Model S, er foreløpig i produksjon. Nygård håper dog å ha den på veiene i løpet kort tid.

– Jeg er i pappapermisjon nå, men bilen er bestilt. Hvis alt klaffer, er bilen klar til jeg er ferdig i permisjon, rundt 1. september, forteller Nygård, som måtte ut med over 715.000 kroner for bilen.

– Det er jo mye penger, jeg kunne faktisk kjøpt to Priuser for den prisen. De vanlige momsrabattene for taxieiere får jeg heller ikke, ettersom avgiftene allerede er fjernet på elbiler. Samtidig tror jeg det kan være en god investering, ettersom jeg slipper å tilbakebetale momsen hvis jeg skulle selge bilen, sier Nygård.

Les også: På fototur gjennom Europa i elbil (pluss-sak)

Må ta ladepauser

Selv om elbil-teknologien har blitt kraftig utbedret de siste årene, er det fortsatt visse ulemper med det, som rekkevidde og ladetid.

– Foreløpig er det kun én hurtigladestasjon i Tromsø, på Statoil Breivika. Planen min er å legge inn to pauser der i løpet av vakta mi, slik at jeg får ladet en halvtime hver gang. Da bør det gå fint å kjøre en hel dag på batteri, sier Nygård.

Trenger flere stasjoner

Han skulle imidlertid sett at det ble flere, og bedre, ladestasjoner i Tromsø.

– Kommunen lovde vel i 2009 at de skulle få opp mot 100 ladestasjoner i Tromsø, men det er langt ifra så mange i byen. Jeg tror mye av årsaken til at taxibransjen er skeptiske er mangelen på hurtigladestasjoner. Har man for eksempel to personer som kjører samme bil, vil det ikke være mulig å bruke en elbil hele dagen med vanlig lading, sier Nygård, som håper han kan få flere med seg.

– Jeg håper jo å være en slags brøytebil for elbil-taxier, konstaterer han.