I et samarbeid mellom Tromsø Camping, Tour in Lyngen Alps, Tromsø Lappland, Northern Lights Tromsø og Arctic Cruise in Norway håper aktivitetsleverandørene å bedre vise fram hva Tromsø har å by på.

– Vi prøver å gjøre det lettere for turister som kommer til Tromsø med det vi kaller «pakketering». Flere og flere foretrekker å komme til dekket bord der alt er tilrettelagt. Noen vil ha en rolig og avslappet ferie, mens andre vil ha en ferie med høyt aktivitetsnivå. Det vi gjør, er å skreddersy et aktivitetsforslag etter hva de ønsker, sier daglig leder på Tromsø Camping, Ida Jakobsen.

Les også: Strålende sommer for Tromsø camping (for abonnenter)

Forvirrede turister

Ifølge henne er de det eneste overnattingsstedet i Tromsø som gjør dette, og dermed er det et unikt tilbud.

– Det finnes andre som hjelper sine kunder, men vi er nok de eneste som driver med forhåndssalg. Vi har allerede bookinger til både vinteren og til neste sommer, forteller hun.

På vinteren er det særlig hundesledeturer, hvalsafari, nordlysjakt og reinsdyrslede turistene vil ha, mens om sommeren er fjellet populært.

– Mange lurer på om det er trygt å gå på fjelltur, det er spesielt populært. Ellers kan det være kajakktur, terrengsykkeltur, fisketur og hesteriding i pakken, for eksempel. Jeg har aldri opplevd at turistene ikke prøver det vi foreslår, sier Jakobsen.

En del av problemstillingen som har ført til etterspørselen av et slikt pakketilbud, er at det kan være vanskelig å velge hva man skal gjøre når man kommer hit.

– Det er over 140 ulike aktiviteter å velge mellom, så vi ser ofte at turistene er litt forvirret og ikke helt vet hva de skal gå for.

Les også: Slik skal campingnæringen bli kvitt harry-stempelet

Selger «drittværet»

Jakobsen forteller at det er svært stor interesse på vinterstid, men at de jobber for å få mer ut av sommeren. Hun håper pakketeringsopplegget vil bidra til at enda flere kommer til Tromsø på sommeren.

– Turistene kommer ikke hit for godt og varmt sommervær. De kommer hit for å puste den friske luften og for å kjøle seg ned. En dag med bra vær er bare en bonus. Sånn sett er det bra vi har funnet en måte å selge «drittværet» på, sier Jakobsen og ler.