Sparebanken rammet av utspekulert svindel

Mange Sparebanken Nord-Norge-kunder har mottatt en e-post med forespørsel om å bekrefte telefonnummeret sitt. – Hold dere unna, er beskjeden fra banken.

FALSK IDENTITET: Svindlerne utgir seg å være fra Sparebanken Nord-Norge.  Foto: Knut Jenssen

ADVARER: Stein Vidar Loftås i Sparebanken Nord-Norge ber kunder som får e-post med forespørsel om å bekrefte telefonnummer om å holde seg unna.   Foto: Sparebanken Nord-Norge

nyheter

SENTRUM: Torsdag gikk det ut en e-post til mange tromsøværinger med følgende beskjed: «Kjære kunde, du må bekrefte mobilnummeret ditt».

Ved første øyekast kan avsenderen se ut til å være Sparebanken Nord-Norge. Dette er derimot langt ifra sannheten, ettersom e-posten er et alvorlig svindelforsøk.

LES OGSÅ: Forbrukerrådet advarer mot konkursrammet reisebyrå

Virus

– Det er «phishing», et form for virus, der svindlere forsøker å ta over identiteten din for blant annet å kunne styre nettbanken din, forteller kommunikasjonssjef i Sparebanken Nord-Norge, Stein Vidar Loftås.

Dette gjør de ved å etterspørre informasjon, i dette tilfellet telefonnummeret ditt.

– Deretter blir du sendt inn på en side som ser veldig lik ut som vår, hvor du blir bedt om å fylle inn kontoinformasjon. Denne går så rett til hackerne, som kan logge seg inn i nettbanken din og overføre pengene dine til deres konto, forklarer Loftås.

LES OGSÅ: Mattilsynet advarer mot spekepølser

– Har kontroll

Han sier at banken har hatt møter om problemet, senest torsdag, for å diskutere hvordan de skal håndtere det.

– Vi har kontroll over situasjonen, men disse hackerne skaper utrolig mye arbeid for oss. Vi har egne IT-sikkerhetsfolk som på sett og vis bruker samme informasjon og metode som svindlere til å stoppe eventuelle transaksjoner, sier Loftås.

LES OGSÅ: – Airbnb kan bli et problem for studentene

Slik oppdager du det

Selv om det er svært få tilfeller der hackerne faktisk får stjålet penger, anbefaler Loftås folk til å være observante hvis de mottar slike e-poster.

– For det første vil vi aldri be kundene våre bekrefte slik informasjon, så det er bare å ignorere hvis man får e-post om det. Samtidig kan man også ofte se på avsenderadressen at det ikke kommer fra banken, ettersom vi alltid har «@snn.no» etter våre e-post-adresser, konstaterer Loftås.