Vurderer å utvide Smakfestivalen med en ekstra dag

Tross smekkfulle gater i sentrum i helgen, ble det ingen besøksrekord for Smakfestivalen. Likevel vil festivalen bli større neste år.

FORNØYD: Smakfestivalen satt ikke besøksrekord i år, men festivalsjef Petter Markussen vil høre på forslagene om å utvide festivalhelga med en ekstra dag. 

TRANGT I GATENE: Tromsø-folk trakk raskt ut i gatene da Smakfestivalen åpnet fredag. Foto: Ronald Johansen 

nyheter

Den populære matfestivalen Smakfestivalen skapte nok en gang folkefest i sentrum og det yret av liv, folk og matglede både fredag og lørdag.

– Vi hadde omtrent 70.000 besøkende i år, så det er på samme nivå som i fjor. Det så ut som det var litt mindre folk fredag formiddag enn tidligere år, men det tok vi igjen både på ettermiddagen og lørdag, sier ansvarlig for festivalen, Petter Markussen, til iTromsø.

LES OGSÅ: Denne bedriften solgte godt over 300 pølser

Flere enn TIL

Markussen er klar på at det ikke er noe dyster stemning selv om publikumsrekorden ikke ble slått.

– Å bikke 80.000 var kanskje et hårete mål, og vi er veldig, veldig fornøyde uansett. Vi drar flere folk til en todagers matfestival enn TIL klarer på Alfheim i løpet av en hel sesong, sier han muntert.

SE OGSÅ: Stor bildeserie fra matfestivalen (for abonnenter)

I år hadde festivalen av 57 utstillere, en liten nedgang fra 64 i fjor.

– Det er noe vi har regulert selv, i forbindelse med gravingsaktiviteten i Storgata. Vi turte ikke risikere å stå der og ikke ha plass til dem. Vi har vært veldig spent i hele sommer på om Storgata kom til å bli ferdig, så vi må bare berømme de som har stått på for å bli ferdig til festivalen. Det setter vi stor pris på.

Økt omsetning

Festivalen sitter ikke på noe totalt omsetningstall, men Markussen melder om økt omsetning.

– Flere utstillere har meldt om oppgang fra fjoråret, noen opptil en økning på 15 prosent. Det synes vi er kjempeflott.

Etter en vellykket helg ser festivalledelsen allerede mot neste år.

– Vi ønsker å være lite grann større og bli bedre hvert år, og vi må ha som mål å tiltrekke oss flere. I år har vi hatt økt fokus på barn og det er noe vi vil utvikle videre. I tillegg er det noen av utstillerne som kommer langveisfra som vil at vi også skal ha åpent søndag. Det tar vi med oss videre og vi vil vurdere mulighetene for å utvide festivalen, sier Markussen.

Prislapp: To mill. kroner

Prislappen på arrangere Smakfestivalen er ifølge Markussen på 1,5 til 2 millioner kroner. I vår ble det kjent at festivalen heller ikke i år fikk støtte fra fylket, som deler ut flere millioner festivalkroner hvert år.

– Vi har lagd en festival ut ifra den økonomien vi har. At vi ikke får midler fra fylket, er ikke noe vi har dvelt ved og vi får bare søke på nytt igjen neste år. Samtidig har vi store, gode aktører i ryggen og slik festivalen utvikler seg vil vi nok fortsatt ha god støtte, både hos sponsorer og kommunen.