SENTRUM: Leder i Tenk Tromsø (tidligere Transportnett Tromsø), byutviklingskomitéleder Ragni Løkholm Ramberg (Ap), brukte mandag formiddag til å møte representanter for byens næringsliv til såkalt dialogmøte.

I møtet ble planene om bompenger i Tromsø – samt trafikktiltak som pengene skal finansiere – presentert av kommunen og veivesenet.

Næringslivet taper

Tilhørere var medlemmer i NHO og Næringsforeningen i Tromsø.

– Dette er den gruppen som rammes mest av trafikkproblemene vi har i dag. Her snakker vi virkelig om at tid er penger, sier Ramberg.

Hun mener at det er viktig å få innspill fra næringslivet for å gjøre de negative effektene av bompengeinnføringen minst mulig.

– Vi har ingen planer om å ramme nyttetrafikken. Dette er en gruppe som vil være nødt til å fortsette å kjøre bil, og derfor trenger vi å få innspill på hva de mener, sier hun.

Samtidig understreker hun at også næringslivet kommer til å bli rammet av bompengeinnføringen.

Vil gi tid til tilpasning

Derfor ønsker hun og kommunen at de praktiske vedtakene om bompenger blir fattet så raskt som mulig.

– Da vil man kunne tilpasse seg til de løsningene som kommer. Man vil eksempelvis kunne investere i andre typer biler eller lignende, sier Ramberg.

Direktør i Næringsforeningen, Nils Kristian Sørem Nilsen, sier at de fleste av hans medlemmer blir rammet av bompenger – i en eller annen form.

– Vi har gjennomført medlemsundersøkelser, og det pekes på at man vil få økte kostnader, lavere produksjon, dårligere økonomisk resultat – og det kan også føre til økte priser ut til kundene å innføre bompenger.

«Nødvendig onde»

– Samtidig er 55 prosent av våre medlemmer grunnleggende positive til å innføre en bompengeordning. De ser det som et nødvendig onde, for man skjønner at noe må gjøres, sier direktøren.

Tidligere i høst ble planene om innføring av bompenger i Tromsø presentert for publikum. Til sammen fire milliarder kroner skal kreves inn fra byens bilister for å få penger til vei-, kollektiv-, trafikksikkerhets- og andre samferdselssatsinger i byen.

Når, hvor og hvordan dette skal skje er langt fra klart – og kommunen og veivesenet fikk også innspill om at det ikke finnes en ferdig spikret plan for tiltakene som skal gjøres.

– Det er svært viktig for oss. Vi må få vite når ting kommer på plass – og ikke minst hvilke prioriteringer av tiltak som skal gjøres, sier Nilsen.

Møtes igjen

Dialogmøtet mellom næringslivet, kommunen og veimyndighetene er det første i en rekke dialogmøter som skal gjennomføres i høst – med mål om å være ferdig til kommunestyremøtet i desember.

– Vi skal ha et nytt møte mellom næringslivet og kommunen senere i høst når det er kommet mer kjøtt på beina, sier NHO-direktør i Troms og Svalbard, Christian Chramer.

Det skal også gjennomføres en rekke møter med «vanlige» folk. Det første møtet er på torsdag når Tenk Tromsø skal møte innbyggerne i Tromsdalen på Tromstun skole.