SENTRUM: Leder i Tenk Tromsø (tidligere Transportnett Tromsø), byutviklingskomitéleder Ragni Løkholm Ramberg (Ap), brukte mandag formiddag til å møte representanter for byens næringsliv til såkalt dialogmøte.
I møtet ble planene om bompenger i Tromsø – samt trafikktiltak som pengene skal finansiere – presentert av kommunen og veivesenet.
Skal selge inn bompenger
Næringslivet taper
Tilhørere var medlemmer i NHO og Næringsforeningen i Tromsø.
– Dette er den gruppen som rammes mest av trafikkproblemene vi har i dag. Her snakker vi virkelig om at tid er penger, sier Ramberg.
Hun mener at det er viktig å få innspill fra næringslivet for å gjøre de negative effektene av bompengeinnføringen minst mulig.
– Vi har ingen planer om å ramme nyttetrafikken. Dette er en gruppe som vil være nødt til å fortsette å kjøre bil, og derfor trenger vi å få innspill på hva de mener, sier hun.
Samtidig understreker hun at også næringslivet kommer til å bli rammet av bompengeinnføringen.
Vil vite hvor mye vi egentlig tjener på fiskeri
Vil gi tid til tilpasning
Derfor ønsker hun og kommunen at de praktiske vedtakene om bompenger blir fattet så raskt som mulig.
– Da vil man kunne tilpasse seg til de løsningene som kommer. Man vil eksempelvis kunne investere i andre typer biler eller lignende, sier Ramberg.
Direktør i Næringsforeningen, Nils Kristian Sørem Nilsen, sier at de fleste av hans medlemmer blir rammet av bompenger – i en eller annen form.
– Vi har gjennomført medlemsundersøkelser, og det pekes på at man vil få økte kostnader, lavere produksjon, dårligere økonomisk resultat – og det kan også føre til økte priser ut til kundene å innføre bompenger.
«Nødvendig onde»
– Samtidig er 55 prosent av våre medlemmer grunnleggende positive til å innføre en bompengeordning. De ser det som et nødvendig onde, for man skjønner at noe må gjøres, sier direktøren.
Tidligere i høst ble planene om innføring av bompenger i Tromsø presentert for publikum. Til sammen fire milliarder kroner skal kreves inn fra byens bilister for å få penger til vei-, kollektiv-, trafikksikkerhets- og andre samferdselssatsinger i byen.
Når, hvor og hvordan dette skal skje er langt fra klart – og kommunen og veivesenet fikk også innspill om at det ikke finnes en ferdig spikret plan for tiltakene som skal gjøres.
– Det er svært viktig for oss. Vi må få vite når ting kommer på plass – og ikke minst hvilke prioriteringer av tiltak som skal gjøres, sier Nilsen.
Møtes igjen
Dialogmøtet mellom næringslivet, kommunen og veimyndighetene er det første i en rekke dialogmøter som skal gjennomføres i høst – med mål om å være ferdig til kommunestyremøtet i desember.
– Vi skal ha et nytt møte mellom næringslivet og kommunen senere i høst når det er kommet mer kjøtt på beina, sier NHO-direktør i Troms og Svalbard, Christian Chramer.
Det skal også gjennomføres en rekke møter med «vanlige» folk. Det første møtet er på torsdag når Tenk Tromsø skal møte innbyggerne i Tromsdalen på Tromstun skole.