Det var i fjor at en tromsømann i 30-årene ble tiltalt for promillekjøring etter å ha fyllekjørt med en Segway på Aker Brygge i Oslo.

Mannen ble frifunnet i Oslo tingrett i november i fjor. De konkluderte med at en Segway ikke kan karakteriseres som en motorvogn, og dermed ikke kan rammes av veitrafikklovens paragraf 22, som omtaler ruspåvirkning av motorvognfører.

Anke

Dette var derimot påtalemyndigheten uenig i, og de anket dommen, og fikk i april i år medhold i Borgarting lagmannsrett.

Lagmannsretten konkluderte da med at rettsanvendelsen var uriktig og at dommen fra tingretten måtte oppheves.

Lagmannsrettens avgjørelse ble så anket av tromsømannen til Høyesterett, som nå har behandlet spørsmålet om hvorvidt «kjøring med tohjult selvbalanserende kjøretøy i alkoholpåvirket tilstand rammes av veitrafikkloven §22 første ledd».

Motorvogn

Og Høyesterett har kommet fram til at tromsømannens anke forkastes. I dommen står det: «Jeg er kommet til at lagmannsrettens rettsanvendelse er riktig, og jeg tiltrer i det vesentlige den begrunnelse lagmannsretten har gitt for sitt resultat.»

Videre viser dommen til at en motorvogn i veitrafikklovens paragraf 2 defineres som et «kjøretøy som blir drevet fram med motor» og at et kjøretøy defineres som en «innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner». Dermed mener Høyesterett det er klart at en Segway omfattes av ordlyden i motorvogndefinisjonen.

– Skal være edru

I avgjørelsen blir det forklart at egenskapene ved denne type kjøretøy taler for at det må anses som motorvogn. Dommeren henviser da både til kjøretøyets tyngde, fart og lettbevegelighet.

– Det kan ikke ha noen betydning for denne vurderingen at kjøretøyet ikke har noen sitteinnretning, slik at føreren står og ikke sitter, heter det i avgjørelsen.

Videre i avgjørelsen står det at farepotensialet ved bruk av selvbalanserende kjøretøy er klart mindre enn for biler, motorsykler og mopeder.

– Men det kan vanskelig sies å være ubetydelig. Det fremstår på ingen måte som meningsløst å stille krav om at den som kjører et selvbalanserende kjøretøy, skal være edru.