Vanlig leie nordover for hurtigrutene er under Tromsøbrua, nordover Tromsøysundet og ut Grøtsundet.

Men et par ganger i året – når været er ekstra ille – velger skipene å bruke «reserveløsningen», forteller Rune Thomas Ege, kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

– Det er simpelthen fordi det er litt mer plass under Sandnessundbrua enn under Tromsøbrua, sier han til iTromsø.

Rundet Sydspissen

Så istedenfor å gå direkte nordover fra Prostneset satte «Kong Harald» kursen sørover og rundet Sydspissen før skipet igjen gikk nordover.

– Jeg sjekket nettopp på kartvisningen, og skipet går med god fart nordover langs den vanlige ruta, sier Ege.

Ifølge ham er det ingen dramatikk i endringen av skipsleie.

– Nei, det er som sagt vår reserveløsning – en vei vi tar i bruk relativt sjelden, men som vi bruker når vinden er veldig kraftig, sier han.