Mannen ble kvestet for livet på E8. Da han så at mannen som forårsaket ulykken skal ha satt to nye liv i fare, fikk han sjokk.

Da Tromsø-mannen i 30-årene fikk beskjed om at mannen, som forårsaket ulykken som nesten tok livet av ham for to år siden, igjen skal ha satt to liv i fare, ble han sjokkert og rasende.

FØRSTEHJELP: Her gir ambulansepersonell livreddende førstehjelp til Tromsø-mannen i 30-årene etter ulykken på E8 i desember 2015. Foto: Tobias Voktor Fagernes 

nyheter

iTromsø omtalte i går den polske lastebilsjåføren som har vært involvert i to alvorlige ulykker i Norge.

21. februar i år kjørte ei 25 år gammel Balsfjord-kvinne og hennes samboer fra Oslo, hvor de bor, med kurs mot Røros. De skulle besøke familie i vinterferien.

LES OGSÅ: I fjor ble den polske trailersjåføren dømt etter ei alvorlig ulykke på E8. Nå har han krasjet igjen.

De kom imidlertid aldri lengre enn til Rena. På ei bru langs riksvei 3, med autovern på begge sider av veien, møtte de en motgående semitrailer. Den fikk sleng, havnet på deres side av veien og traff bilen de kjørte. De hadde ingen mulighet til å styre unna.

– Kunne vært unngått

De to ligger nå kritisk skadd på Ullevål, mens sjåføren av traileren – en 47 år gammel polakk – er siktet for uaktsom kjøring.

Mannen ble rundt fire måneder tidligere dømt til fengsel og fikk kjøreforbud i to år etter ei ulykke på E8 i Nordkjosbotn. 47-åringen har anket dommen.

– Det som har skjedd i Hedmark nå er en tragedie som kunne vær unngått. Han mistet jo førerkortet da han i fjor ble siktet etter ulykken som kvestet meg. Hadde han ikke vært på veien, hadde ikke dette skjedd, sier Tromsø-mannen i 30-årene som nesten mistet livet i E8-ulykken for to år siden.

Mannen sliter ennå den dag i dag med de omfattende skadene han ble forvoldt i ulykken, og flere fremtidige kirurgiske inngrep ligger i kortene. Det er anslått at han vil bli 30 prosent medisinsk invalid.

Krever strengere kontroller

Mannen mener det er for ille at 47-åringen igjen har kjørt på norske veier – bare måneder etter dommen mot ham.

– Det er et myndighetsproblem. De klarer ikke å stoppe sjåførene. Vi trenger helt klart strengere kontroller av kjøretøyene og sjåførene, ikke minst ved grensen. Det virker nesten som det er helt uregulert, sier han.

Et annet problem er at det kommer sjåfører opp fra kontinentet som ikke kan kjøre etter forholdene her, ifølge mannen.

Fikk førerkortet tilbake

Etter E8-ulykken samtykket 47-åringen til beslag av førerkortet hans, men ettersom han har et utenlandsk sertifikat, kan ikke norske myndigheter nekte ham å kjøre andre steder enn i Norge.

Da mannen returnerte til hjemlandet, fikk han derfor førerkortet tilbake.

Ettersom dommen mot ham fremdeles ikke er rettskraftig, kan det argumenteres for at han inntil videre har lov til å kjøre i Norge.

iTromsø har vært i kontakt med familien til den 25 år gamle kvinnen fra Balsfjord, men de ønsker ikke å kommentere saken.

Mistet jobben etter E8

Ifølge politiadvokat Linn Eidissen, som hadde ansvar for politiets forberedende behandling av den to år gamle ulykkessaken, mistet 47-åringen jobben i det tyske transportfirmaet han var ansatt i etter E8-ulykken.

Mannens forsvarer kontaktet politiet og opplyste at han hadde reist tilbake til Polen og ønsket å ta seg arbeid der, og derfor trengte førerkortet det var tatt beslag i.

– Vi er nødt til å følge førerkortforskriften, og har ikke hjemmel til å pålegge kjøreforbud i Polen, sier hun.

Hun mener imidlertid 47-åringen, til tross for at kjøreforbudet i Norge ennå ikke er rettskraftig, fremdeles ikke har lov til å kjøre i landet.

– Han har ikke siden siktelsen opphevet sitt samtykke til beslaget i Norge. Da mener jeg at det må ligge til grunn for kjøreforbudet, ikke hvorvidt dommen er rettskraftig eller ikke, sier hun.