Nobina la ned kjøreforbud, men sjåfør ga blaffen

Etter en utforkjøring i går kveld, valgte Nobina å legge ned kjøreforbud for den glatte strekningen. Det var det imidlertid ikke alle bussjåførene som rettet seg etter.

ORDRER SKAL FØLGES: Nobina-sjef Magnar Nilsen er klar på at når selskapet gir sine sjåfører instrukser, så skal de følges. Foto: Ronald Johansen  Foto: Ronald Johansen

nyheter

I går kveld havnet rute 26 i grøfta nedenfor Bispegården i Tromsø.

Etter uhellet besluttet driftssjef i Nobina, Magnar Nilsen, at 26-bussene ikke skulle kjøre om Skoglyst da det var svært glatt der, men heller kjøre Haakon VIIs gate til og fra sentrum resten av kvelden.

Da Mario Larsen fra Tromsø satt seg på sistebussen fra byen i retning Giæverbukta, hadde han fått informasjon om kjøreforbudet via Troms Reise-appen, som gir oppdatert bussinformasjon om rutetider og trafikkmeldinger.

Overraskelsen var derfor stor da bussjåføren likevel svinge inn mot Skoglyst.

– Jeg gikk fram og forklarte at det var ilagt kjøreforbud på strekningen, og viste han at det sto i appen. Da fikk jeg høre «Jeg vet, jeg vet» på gebrokken norsk av sjåføren, sier han.

– For dårlige rutiner

Hansen regnet med at sjåføren ville rygge eller snu, men han fortsatte ned Conrad Holmboes vei, hvor flere busser har hatt uhell de siste ukene - blant annet hvor en buss kjørte inn i en husvegg.

– Jeg følte meg ikke særlig trygg, da det grunnet sikkerhet og det dårlige føret ikke skulle kjøres der. Dreier dette seg om dårlig kommunikasjon eller en sta sjåfør? Hvem vet, men rutinene deres er altfor dårlige når slikt skjer, sier Larsen.

– En instruks skal følges

Magnar Nilsen i Nobina er også overrasket når han får høre om hendelsen.

– Selv om alle sjåførene våre kjørte med kjettinger i går, ga vi beskjed om at vi ikke kjørte Skoglyst ettersom det var veldig glatt. Her har vi en som ikke har fulgt ordre, sier han.

Ifølge Nilsen skal han høre med sjåføren om hva som har skjedd og få hans forklaring.

– Jeg vet at det var en erfaren sjåfør som kjørte den turen. Han har selvfølgelig vurdert situasjonen og følte nok at han ikke tok en risiko, men når vi gir beskjed om hvor det skal kjøres, så er det ikke opp til enhver å vurdere det, sier Nilsen.

– Vi kommer til å presisere for våre sjåfører at det ikke er et valg. En instruks skal følges, legger han til.