Tromsø får bysykler: – Håper de er på plass neste år

Bysykler kommer til Tromsø, og de kan være her allerede i 2018.

BYSYKLER: Clear Channel, som eier de reklamefinansierte bymøblene i Tromsø, har bysykler i blant annet Oslo. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix. 

nyheter

Oslo, Drammen, Sandnes, Trondheim og Tønsberg har bysykler, og nå er det bestemt at tromsøværingene også skal få dem. Bysyklene vil være en del av avtalen om reklamefinansierte bymøblene som i dag gjelder 60 busskur, to offentlige toaletter samt flere benker og sykkelstativ.

Dagens avtale mellom kommunen og Clear Channel går ut til neste år og en ny avtale skal nå lyses ut på konkurranse. Denne avtalen vil vare i inntil 18 år.

Flere bydeler

FLERE BYDELER: Jarle Heitmann (Ap) ønsker at bysyklene skal bli plassert i flere bydeler på Tromsøya, fastlandet og på Kvaløya. Foto: Ronald Johansen.  Foto: Ronald Johansen

 

Tirsdag bestemte formannskapet at den nye avtalen skal inkludere bysykler. Allerede neste sommer kan det være tromsøværinger kan sykle gjennom gatene på bysykler.

– Jeg håper de er på plass til neste år, og regner med at de i hvert fall vil være på plass i 2019, sier Jarle Heitmann (Ap).

Han ønsker at bysyklene skal plasseres i flere av bydelene på Tromsøya, samt på fastlandet og Kvaløya.

– Jeg har et håp om at vi får breiest mulig dekning. Vi har ennå ikke gått i detalj om hvor mange sykler vi skal ha og hvor de skal plasseres. Men jeg forventer god dekning i sentrum med muligheter for stativer i Breivika, på Sydspissen, i Kroken og på Kvaløya, sier Heitmann.

Har tro på bysykler

Det er ikke klart om kommunen vil inngå en ny avtale med Clear Channel, eller med et annet selskap. I dag leverer Clear Channel bysykler til Oslo, Trondheim og Drammen.

– Jeg har bodd i Oslo, og ordningen fungerer veldig bra der. Jeg tror den kommer til å fungere godt her også, sier Heitmann.

I Oslo settes syklene inn på vinteren, og tas fram igjen når våren kommer.

Flere mulige løsninger

Hvordan bysyklene vil fungere i praksis her i Tromsø er for tidlig å si, men i andre byer kjøper man et abonnement.

– Brukerne kan da låne syklene i en gitt periode. Det varierer hvor mye et slikt abonnement koster og hvor lenge man kan bruke syklene Det finnes mange ulike typer bysykkel-løsninger og hvordan dette vil fungere i Tromsø kan jeg ikke svare på, sier etableringsdirektør i Clear Channel, Stian Brunes.

Syklene finansieres av brukerne og reklame på selve syklene og på tilhørende sykkelstativ.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter