Førstepremien gikk til Martin Bakke Mikalsen. I løpet av to runder med tre forskjellige utfordringer kom han best ut.

Han fikk en Nintendo Switch.

– Andreplassen får et tastatur og tredjeplassen får burgere fra Burgr – alt som har med «gaming» å gjøre, forteller arrangør Jonas Kramvik.

ALT EN GAMER TRENGER: Dennis Nilsen Bjørndal (til venstre) vant et tastatur, Martin Bakke Mikalsen vant spillkonsollen Nintendo Switch og Steffen Iversen vant et gavekort på Burgr – alt en gamer trenger. Foto: Stian Andreassen

Variasjon i testene

– En god «gamer» er ikke bare flink til en ting, men må være tilpasningsdyktig. Derfor får de ikke vite hvilke spill de skal spille før de sitter der, sier Kramvik.

Han kunne likevel avsløre, like før finalen skulle starte, at spillerne skulle få prøve seg på «Super Smash Bros 4». Et spill der man fritt kan velge mellom alle figurene i Super Smash Bros-universet som man skal bruke i en slåsskamp mellom alle deltakerne.

– Vanligvis er man kun fire spillere om gangen, men nå blir det åtte. Pikachu møter Mario i slåsskamp, det kommer til å bli komplett kaos, lover Kramvik.

Og det ble det.

Tromsøs første spillkonkurranse

Ned gangene i Tvibits lokaler og inn i et mørkt rom der kun scenen er opplyst i flere forskjellige farger. Et titalls mennesker sitter og følger med på de to TV-skjermene som er satt opp for dagen.

FOKUS: Deltakerne får ikke vite hvilke spill de skal testes i forkant. En god «gamer» skal være fleksibel og ikke bare god i et spill, mener arrangørene. Foto: Stian Andreassen

Det er første gang «TSK – Tromsøs beste gamer» arrangeres, og det er tydelig at alle som har møtt opp har en spesiell interesse for spill.

Åtte finalister sitter på første rad og venter spent på utfordringene som venter dem.

Flaks, flaks, flaks

En av utfordringene er spillet Flappy Bird, som, da det kom ut i 2013, ble et fenomen på internett – men med en liten vri.

– Her må spillerne stille seg opp foran TV-en og flakse selv, annonserer Kramvik fra scenen.

FLAKS: Her får Joakim Lukas prøve seg på Flappy Bird med Kinect. Foto: Stian Andreassen

Det er til høye sukk, stønn, utrop og latter at deltakerne en og en går opp på scenen for å teste ut Flappy Bird-versjonen laget av Dmitry Fatiev.

Han har en master i informatikk fra UiT og har selv en rekord på 110 poeng i spillet.

Blant deltakerne ble den høyeste poengscoren 35.

– Vi har prøvd ut spillet i VR, men da ble alle så svimmel at det droppet vi, sier Kramvik.