Reportasjen:

Kjærestepar bygde den over 50 år gamle fergen om til flytende luksusbolig i Kaldfjorden

I 2013 kjøpte kjæresteparet Rikke Bjerke (32) og Espen Kaspersen (32) den 56 år gamle ferga. Etter fem år og nesten 15.000 arbeidstimer er den nå omgjort til et flytende hjem.
nyheter

Det hele startet for ni år siden da fiskeren Espen Kaspersen og en venn var på visning om bord i Knut Reibos ferge "Bogøy i Tromsø" – som i 2014 ble kondemnert.

– Jeg hadde lyst til å lage en leilighet om bord og han ville starte restaurant, men da vi kom dit viste det seg at den allerede var solgt. Det var kanskje like greit, for i etterkant har det jo vist seg at det var litt problemer med den, forteller Kaspersen.

"B/F VOLDINGEN": Ferga ble bygget i 1961 og var klar til bruk i 1962. Den gikk i området utenfor Molde i en årrekke før Bjerke og Kaspersen kjøpte den. Foto: ukjent/Stiftelsen Nordmøre Museum 

REPORTASJEN VAR FØRST PÅ TRYKK I JANUAR 2018.

Året etter møtte han Bjerke, som hadde flyttet fra Holmlia i Oslo til Tromsø – via Nederland – for å fullføre fysioterapiutdanningen sin. Begge hadde fått seg jobb om bord på "Vulkana".

– Han sto til og med på menyen. Han var "kystfiskermassør", forteller hun og ler.

Sammen begynte paret å lete etter bolig i byen, men prisene var stive.

– Vi lå og snakket om hvor lite man fikk for pengene en natt. Det var da han fortalte meg om fergedrømmen. Jeg lot meg overtale, sier Bjerke.

Kjøpte gammel bilferge

I 2013 ble den 56 år gamle bilferga "B/F Voldingen" – som i en årrekke gikk utenfor Molde – lagt ut for salg. Det var en perfekt match.

– Vi kjøpte den og begynte arbeidet med å bygge den om til bolig. Bare arkitekttegningen tok halvannet år å ferdigstille, sier Kaspersen.

Paret har siden 2013 lagt ned 3.000 arbeidstimer i prosjektet selv.

– Og entreprenøren har brukt rundt 12.000 timer. Nå er vi endelig snart i mål.

FREMDELES SJØDYKTIG: Selv om det meste av det gamle overbygget er revet, er skroget fremdeles intakt og motoren fungerer. 

 

iTromsø møter paret om bord i deres nye, flytende hjem. Siden arbeidet begynte har ferga ligget fortøyd i Kaldfjorden, men planen er å flytte den til Skarsfjorden når den er helt ferdig.

– Selv om det bare er skroget igjen av den opprinnelige konstruksjon, er den ennå sjødyktig og kan flyttes dersom vi søker om lov, sier Kaspersen.

I løpet av de siste fem årene har paret fjernet overbygget og erstattet det med en toppmoderne bolig.

– Jeg har kjørt bort 40 tonn med stål siden vi begynte å rive. Til slutt begynte han som tok imot å lure på hva det egentlig var jeg holdt på med, røper Kaspersen med et stort glis.

I hovedetasjen er det nå kontor, stue, kjøkken, vaskerom, to bad og tre soverom, mens overetasjen – det gamle styrehuset – er ombygd til et soverom med egen grillplass ute. I "kjelleren" ligger maskinrommet, tre soverom utformet som lugarer, et bad og egen stue.

INNSYN: Paret har valgt å dekke til vinduene på badet. - Dugget fra dusjen hindrer innsyn. Om noen absolutt ønsker å stå med kikkert på andre siden av fjorden og se på at vi dusjer, så skal de få lov til det. Alle skal få, sier Bjerke. 

 

Billigere enn enebolig

Paret ønsker ikke å avsløre hvor mye de har brukt på ombyggingen, men påpeker at prisen per kvadrat ligger under gjennomsnittlig kvadratmeterpris på eneboliger i Tromsø. For den som lurer på hva snittkvadratmeterprisen ligger på, viser boligprisstatistikken at gjennomsnittlig kvadratmeterpris for alle boligtyper i Tromsø er 45.097 kroner.

Ferga er 98 fot og den nye boligen har et bruksareal på omtrent 340 kvadratmeter.

– Det er litt vanskelig å regne kvadrat her, da nesten ingen av overflatene er rette, men det er cirka så mye parkett jeg har lagt, sier Kaspersen.

STEIN: Begge badene i hovedetasjen har stein på veggene. På det største badet har paret fått montert ei glassplate for å skille dusjområdet fra resten av rommet. 

 

Skal drive turistvirksomhet

I første omgang skal 32-åringene leie ut ferga til turister og bedrifter, men planen er også å bruke den som base for guidede fisketurer og annen aktivitetsbasert turisme etter hvert.

– Vi kan for eksempel gå med den til Skjervøy dersom hvalene kommer tilbake dit neste år, eller legge den i Lyngen og frakte turister rett til fjellene for skiturer, sier Kaspersen.

– Vi skal ikke bo her selv ennå, selv om det er håpet på lang sikt. Nå skal båten drives som et selskap og vi skal være mannskap, sier Bjerke.

LAKSEFISKE: Paret oppdaget for litt siden to laks like utenfor båten. Fra balkongen har de forsøkt å få napp, men har så langt ikke lykkes. 

 

Hun har selv en drøm om å gå ferga sørover til hjembyen Oslo.

– Tanken og håpet er at vi til slutt vil ha muligheten til å kunne «pensjonere» både oss og Volda til en stille fjord. Tenk å komme innover Oslofjorden og legge til ved Aker Brygge på sommeren, sier hun og kikker over på kjæresten. Han hever et øyenbryn.

– Det er nok dieselprisen som bekymrer ham, legger hun lattermildt til.

Bedriftens konsept har fått navnet Volda – Floating home, og Bjerke er daglig leder i selskapet.

Måtte tenke nytt

Ikke alle bedriftskonsepter har sitt utspring i nødvendighet, men det har 32-åringenes idé om å starte med turistvirksomhet i deres fremtidige hjem.

– Jeg har jobbet som fisker siden jeg var 15 år, men pådro meg for noen år siden er ryggskade som gjorde det veldig usikkert om jeg kom meg tilbake på havet, forklarer Kaspersen.

– Omtrent samtidig begynte jeg å få vondt i hofta, og det viste seg til slutt at jeg hadde fått hofteleddsdysplasi. Det er ikke akkurat ideelt dersom du skal jobbe som fysioterapeut, legger Bjerke til.

MARITIMT: For Bjerke har det vært viktig å ta vare på de maritime detaljene om bord. Dette baderomsspeilet er et godt eksempel. 

 

Det førte til at begge måtte tenke nytt om arbeid og hvordan de skulle tjene til livets opphold.

– Å drive med utleie til turister var noe vi begge kunne tenkt oss å holde på med, sier Kaspersen.

– Vi måtte endre på tankegangen vår; fra å bo på ferga selv – til å leie den ut og drifte den. Vi håper begge at bedriften kan stå for hovedvekten av inntektene i årene fremover. Planen er å tilegne oss nok kontakter, kompetanse og utstyr slik at vi også kan by på hundesledeturer, hvalsafari, fisketurer både i båt og på fjell, fjellturer hele året og andre sesongbaserte opplevelser som sopp- og bærturer, fortsetter Bjerke.

Tross ryggskaden og hoftediagnosen, er begge i bedre form i dag.

– Espen skal på havet igjen snart, sier Bjerke med et bredt glis.

KONTOR: Bak glassvegger i stua, har paret laget et kontor med direkte tilgang til havet. 

 

Ror stjålet

Selv om paret ikke skal bo i ferga med det første, har det vært viktig for dem å gjøre boligen hjemmekoselig.

– Men samtidig har vi ønsket å beholde noe av det maritime preget, sier Bjerke mens hun viser fram et koøye som også fungerer som baderomsspeil.

I trappen opp til soverommet i det gamle styrehuset står et treror lent opp mot veggen.

– Er det fergas opprinnelige ror?

– Nei, det ble stjålet! Mens vi holdt på med ombyggingen, gikk noen om bord og tok med seg det opprinnelige roret. Vi har fått tak i et nytt, men det er ikke like stort som det originale, forklarer hun.

HEKKEN: Fra det største soverommet i hovedetasjen, som ligger i hekken på ferga, har paret utsikt over fjorden og fjellene. - Ofte får vi nordlyset rett inn soveromsvinduene, sier Bjerke. 

 

Selve interiørdesignet beskriver paret som minimalistisk nordisk stil.

– Det var det vi ba om. Da fikk vi tilbake et forslag fra arkitekten med sponplater på veggene og branngult gummigulv ved inngangspartiet. Vi bestemte oss for heller å gå for hvite gipsvegger og tregulv. Det har tatt helt vanvittig mye tid å gipse alt her, men arbeiderne har gjort en utrolig god jobb, sier Kaspersen.

Se flere bilder i øverst i saken!