Fra og med onsdag 7. februar skal prosessen med å levere byggesøknader til kommunen bli langt enklere, kunngjør Tromsø kommune på sine nyhetssider.

Lav kvalitet på byggesøknadene skal ifølge kommunen vært en utfordring for byggesaksenheten, hvor dårlige tiltaksbeskrivelser og manglende dokumentasjon har gjort saksbehandlingen mindre effektiv.

Komplisert lovverk

For å forbedre dette har kommunen tilsatt Kristina Jakobsen og Jannicke Mortensen, som har kunderådgivning og veiledning av byggesakssøknader som sin viktigste arbeidsoppgave.

– Vi jobber med et komplisert lovverk som ofte er vanskelig å forstå. Vi skal hjelpe folk til søknadsskrivingen, og sørge for at man slipper å få saksbehandlingstiden forlenget bare fordi man har glemt å legge ved en tegning, forteller Jakobsen på kommunens nyhetsside.

De nyansatte veilederne påpeker at mange bare leverer én eller to byggesøknader i løpet av livet, slik at det kan være vanskelig å forstå hvilken informasjon som faktisk etterspørres.

Trenger ikke å bestille time

Det blir heller ikke nødvendig å avtale tid i forveien for å benytte seg av tjenesten, som vil være tilgjengelig gjennom kommunens servicetorg.

– Man skal ikke trenge å booke time for å få hjelp, tanken er at vi skal fungere som et drop-in-kontor, sånn at folk kan få hjelp til disse tingene i for eksempel en lunsjpause. Tiden vår skal brukes på å hjelpe «vanlige folk» med byggesøknader, utbyggere – som kan dette fra før av – blir henvist til forhåndskonferanser, sier Mortensen.