Nilsen har vært en sentral karakter i serien og virkelig fått merke populariteten.

– Folk kjenner meg ofte igjen når de går forbi eller ser meg på butikken. De kan komme bort til meg og si ting som: «Godt jobbet, Terje!» eller spørre om hvordan det står til med faren min. Så jeg får gjerne noen ekstra hilsninger, fra både barn og voksne. Jeg har også fått mange meldinger og kommentarer på Facebook, forteller Nilsen.

Forbilde for skoleelever

Dette er ikke den eneste responsen han har fått som følge av dokumentarserien. Nilsen har også mottatt meldinger fra mange av de yngre seerne som har gjort sterkt inntrykk på ham.

– Flere skoleelever har skrevet til meg om at de har vært langt nede, men etter at de hadde sett programmet, fikk de en opptur slik at de fikk lyst til å fortsette med å gå samme skolevei som meg. Jeg har gitt dem tips og råd om hva de må tenke på og hva som er viktig for å lykkes, sier Nilsen og utdyper videre:

– Jeg blir jo som et forbilde for disse ungene. Det er litt rart å oppleve noe slikt, men det er nå under denne serien at man får slik oppmerksomhet. Men det gjør meg ingenting, jeg er glad i å prate med folk.

Flere seere enn OL

Ifølge prosjektleder Anne Mari Svendsen i NRK var det flere som så siste episode av «Brøyt i vei» enn OL-sendingene samme kveld.

– Det virker som at publikum hadde savnet «Brøyt i vei». Da sesong 3 kom på lufta, så nærmere halvparten av alle som så på norske TV-kanaler første episode av serien. Seriens seertall har ellers svingt fra over 600.000 til under 450.000, sier Svendsen.

Rørt til tårer

Tredje sesong av den norske dokumentarserien har virkelig brøytet sin vei inn i hjertene til det norske folk. Det er ikke bare unge TV-seere serien har rørt.

– Jeg har hørt at gutta borte på Bydrift ble rørt til tårer av episoden om kveldsbrøyting, sier Svendsen og legger til at de virket veldig fornøyd med serien.

Hun understreker også viktigheten av brøytebilsjåførene.

– Uten brøytebilsjåførene stopper Norge opp. Tenk bare på vanlig trafikk, ambulanser, varetransport og turisme. Hvis veiene ikke er åpne, stopper Norge opp, mener hun.

Glad for å bli tatt seriøst

Med siste episode sendt er det på tide for Nilsen å gå tilbake til sin vanlige hverdag.

– Det er litt rart egentlig, dette har jo vært topp! Jeg er veldig glad for at folk har tatt meg seriøst og for alle de fine tilbakemeldingene. Det virker som om folk har vært glad for at man har hatt dette programmet. Jeg har fått mange gode klapp på skuldra. Også er det jo god reklame for Tromsø, sier en munter Nilsen.

Om det kommer en fjerde sesong av «Brøyt i vei», tørr ikke prosjektleder Svendsen å si noe om, men hun utelukker det heller ikke.

Populært: Den tredje sesongen av "Brøyt i vei" har stort sett blitt sett av mellom 400.000 og 600.000 seere. Foto: Bernt Olsen/NRK