Vinmonopolet øker prisene for første gang på seks år

Vinmonopolets styre har vedtatt økt prispåslag per liter - fra 8,90 kroner til 9,40 kroner.

ØKER PRISPÅSLAGET: Vinmonopolet håper på en inntektsøkning på 20 millioner kroner.  Foto: PETTER STRØM

nyheter

Ifølge Dagens Næringsliv vil påslaget medføre en moderat økning i prisene på alle Vinmonopolets varer. Eksempelvis vil en flaske vin bli i underkant av 40 øre dyrere, mens prisen på en halvlitersflaske med øl øker med 25 øre. Det nye påslaget vil gjelde fra og med 1. mai i år.

Vil hente inn 20 millioner kroner

Det er første gang på seks år at prispåslaget justeres.

– Alle våre utgifter øker i takt med inflasjon. Siden forrige justering har lønns- og prisvekst vært på cirka 12 prosent, sier økonomidirektør Jan-Olav Styrvold til DN.

Ifølge økonomidirektøren utgjør prisendringene under halvparten av dette, og kommer som en følge av at  Vinmonopolet er nødt til å ivareta sine økonomiske forpliktelser, som er satt av Helse- og omsorgsdepartementet og Vinmonopolets styre.

Samlet sett vil prisøkningen gi en budsjettert inntektsøkning på 20 millioner kroner i 2018.

- Krisetegn

Generalsekretær Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinsleverandørenes forening mener prisjusteringen er et krisetegn, og at den enten kommer som en følge av at salget har utviklet seg flatt eller har falt de siste årene.

- Folk synes det er for dyrt og i stedet handler de på taxfree eller på grensen, og noen smugler sikkert også. Det er en stor andel av alkoholkonsumet som går utenom Vinmonopolet, sier hun til DN.

I 2013 ble det solgt 80.632 liter, mens det året etter økte til 81.146 liter. I 2015 gikk det ned til 80,474, mens det i 2016 økte igjen til 81.304. I fjor ble det solgt 80.680 liter.