Rødts stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes har levert inn representantforslag om å annullere anbudet med Babcock før luftambulansetjenesten bryter sammen. Han vil i stedet forlenge avtalen med Lufttransport og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt.

Ap, Sp og SV har signalisert støtte til forslaget om å annullere kontrakten. KrF har fremdeles ikke bestemt seg. Venstre, Høyre og Frp er imot, ifølge VG.

UNN starter høringen

Det hele ble innledet av klinikkoverlege ved UNN, Mads Gilbert, som er i høringen sammen med overlege Frode Sørensen, som er avdelingsleder for luftambulanse, og overlege Bård Rannestad som har ansvar for helikoptertjenestene.

– Vi mener den nasjonale luftambulansekrisen skyldes en uforsvarlig anbudsprosess. Prosessen har ikke oppfylt grunnleggende krav til risikoanalyse med grundig forberedte planer for kompenserende tiltak om noe skulle svikte under bytte av operatør, sa Gilbert.

Les alt om ambulanseflysaken her

Han trakk fram at det formelle og politiske ansvaret for situasjonen ligger hos lederne for de fire regionale helseforetakene, samt hos Luftambulansetjenesten HF

– Disse er delegert et sørge-for-ansvar for at den norske befolkningen skal være sikret døgnkontinuerlig, stabil tilgang til luftambulansetjenester, sa han.

– Bør beholde personell

Videre trakk Gilbert fram operatørskiftet i bilambulansetjenesten for ti år siden som et godt eksempel, der virksomhetsoverdragelse ble satt som krav.

– I 2015 ble det gjennomført en risikoanalyse ved bytte av operatører. Den konkluderte klokkeklart med at man bør beholde eksisterende personell. De anbefalingene ble fort glemt.

Gilbert mener det er stor uro blant nøkkelpersonell i tjenesten - og at dette er en direkte konsekvens av anbudsprosessen.

– Vi er dypt bekymret for at personellets kompetanse og erfaring ikke er ivaretatt i anbudsprosessen, sa han.

13 har sagt opp jobben

Ifølge overlege Frode Sørensen har 13 ambulanseflypiloter, av disse syv kapteiner, sagt opp hos dagens operatør.

– Dette er piloter med viktig erfaring, og dette kommer mens det er over ett år igjen av kontrakten med dagens operatør, sa han i høringen.

9. mai ba han direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport redegjøre for en prognose for utviklinga av bemanningssituasjonen på pilot- og teknikersida i selskapet.

– Svaret tegner et dystert bilde, med et potensielt økende tap av piloter, og et mulig sammenbrudd i tjenesten høsten 2018 som konsekvens.

Luftambulanseavdelingen sendte samme dag prognosen videre til sine ledere.

– Alle er svært bekymret. Sikkerhet i tjenesten er absolutt førsteprioritet. Ved en eventuell kollaps i tilgjengelighet av piloter kan vi ikke sikre forsvarlig omsorgsfull behandling, sa Sørensen.

– Trenger ikke krisemaksimere

Overlege Bård Rannestad trakk fram at situasjonen med mannskapsmangel i mars var nytt.

– Vi ble bekymret og sa ifra. I slutten av april eskalerte situasjonen og det ble satt inn nødløsninger. Det eneste som vil stabilisere situasjonen er å få gjennopprettet en velfungerende besetning på vakt på alle basene så snart som mulig, sa Rannestad i høringen.

– Kontinuitet, lokal forankring og erfaring er avgjørende for sikkerheten, la han til.

Gilbert har tidligere blitt beskyldt for å krisemaksimere og skape støy i situasjonen, noe han selv også trakk fram i høringen.

– Men vi trenger ikke krisemaksimere. Virkeligheten er kritisk. Det er ikke informasjon, men hemmelighold, som skremmer befolkningen, sa Gilbert.

UNN-legene ba om snarest mulig å få offentlig drift av luftambulansetjenesten.

– Hadde alt vært såre vel, hadde ikke Helse Nord iverksatt gul kriseberedskap i ukesvis, og vi hadde ikke sittet her i dag. Hadde anbudssystemene fungert så bra, hadde ikke vi sittet her i dag, sa Gilbert avslutningsvis.