Det forteller Mona Ringstrand, kommersiell sjef i Avinor i Tromsø.
– Vi skal gjennomføre en såkalt pilot nå i sommer der vi prøver ut en ordning med fast-track, sier hun til iTromsø.
TIL VENSTRE: Hurtigkøen - som også kan benyttes av flymannskaper - er plassert helt til venstre av inngangen til sikkerhetskontrollen. Foto: Christer Pedersen
Prøveperiode til september
Avinor stiller teknologi og bemanning til disposisjon for flyselskapene, og disse har fått melde seg på dersom de er interesserte i å teste nyvinningen.
– Vi skal ha prøveperioden løpende fram til september, forteller Ringstrand.
LES OGSÅ: Et bindeledd til Asia for tromsøværinger
Dog har ikke alle flyselskaper ønsket å være med på prøveprosjektet.
SAS har takket nei til tilbudet.
– Jeg vet i grunnen ikke hvorfor de ikke ønsker å teste dette, sier Ringstrand.
PRØVEPROSJEKT: Kommersiell sjef Mona Ringstrand i Avinor i Tromsø sier at ordningen med fast-track skal evalueres i høst. Foto: Ronald Johansen
Vil vurdere eventuelt å gå med
Derfor er det kun Norwegian og Widerøe som er med på piloten.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier til iTromsø at man av ulike grunner ikke ønsket å delta.
– Dette er en testperiode nå i sommer, og vi følger erfaringene fra testen, sier Johansen.
BAKVEI: Om det er kø i rulletrappa opp til sikkerhetskontrollen så kan passasjerer med fast-track gå rundt og komme inn bakveien. Foto: Christer Pedersen
Han sier at SAS ønsker å se på hvilke resultater prøveprosjektet gir før man deltar.
– Om ordningen blir permanent så vil vi vurdere om vi skal bli med, sier han til iTromsø.
Mona Ringstrand sier til iTromsø at dersom Avinor i Tromsø vil fortsette med hurtigkø etter at prøveperioden er over vil SAS kunne være med da.
LES OGSÅ: Flyselskapet har kjøpt tre nye jetfly: – En stor dag for Widerøe
Til venstre på broen
Den nye fast-tracken er plassert helt til venstre når man kommer opp til sikkerhetskontrollen i andre etasje.
Det er Norwegian- og Wideøepassasjerer med fast-trackadgang som da vil kunne passere alle andre passasjerer som vil være nødt til å stå i den lengre køen.
– Det er samme system som vi har innført på flyplassene i Bodø og i Ålesund, og det er både flymannskaper og fast-trackkunder som vil kunne passere, sier Ringstrand.