Det forteller Mona Ringstrand, kommersiell sjef i Avinor i Tromsø.

– Vi skal gjennomføre en såkalt pilot nå i sommer der vi prøver ut en ordning med fast-track, sier hun til iTromsø.

TIL VENSTRE: Hurtigkøen - som også kan benyttes av flymannskaper - er plassert helt til venstre av inngangen til sikkerhetskontrollen. Foto: Christer Pedersen

Prøveperiode til september

Avinor stiller teknologi og bemanning til disposisjon for flyselskapene, og disse har fått melde seg på dersom de er interesserte i å teste nyvinningen.

– Vi skal ha prøveperioden løpende fram til september, forteller Ringstrand.

Dog har ikke alle flyselskaper ønsket å være med på prøveprosjektet.

SAS har takket nei til tilbudet.

– Jeg vet i grunnen ikke hvorfor de ikke ønsker å teste dette, sier Ringstrand.

PRØVEPROSJEKT: Kommersiell sjef Mona Ringstrand i Avinor i Tromsø sier at ordningen med fast-track skal evalueres i høst. Foto: Ronald Johansen

Vil vurdere eventuelt å gå med

Derfor er det kun Norwegian og Widerøe som er med på piloten.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier til iTromsø at man av ulike grunner ikke ønsket å delta.

– Dette er en testperiode nå i sommer, og vi følger erfaringene fra testen, sier Johansen.

BAKVEI: Om det er kø i rulletrappa opp til sikkerhetskontrollen så kan passasjerer med fast-track gå rundt og komme inn bakveien. Foto: Christer Pedersen

Han sier at SAS ønsker å se på hvilke resultater prøveprosjektet gir før man deltar.

– Om ordningen blir permanent så vil vi vurdere om vi skal bli med, sier han til iTromsø.

Mona Ringstrand sier til iTromsø at dersom Avinor i Tromsø vil fortsette med hurtigkø etter at prøveperioden er over vil SAS kunne være med da.

Til venstre på broen

Den nye fast-tracken er plassert helt til venstre når man kommer opp til sikkerhetskontrollen i andre etasje.

Det er Norwegian- og Wideøepassasjerer med fast-trackadgang som da vil kunne passere alle andre passasjerer som vil være nødt til å stå i den lengre køen.

– Det er samme system som vi har innført på flyplassene i Bodø og i Ålesund, og det er både flymannskaper og fast-trackkunder som vil kunne passere, sier Ringstrand.