Tidligere har fagfolk advart mot uheldige virkninger av å la barna bruke nettbrett for mye. Det trenger ikke nødvendigvis alltid å være tilfelle.

– Det kan være stor forskjell på å bruke nettbrett som «barnevakt» for barnet, og å spille engasjerende, pedagogiske barnespill sammen med barnet, sier stipendiat Silje Skaug ved psykologisk institutt ved NTNU til forskning.no.

For å se på om nettbrettbruken hos barn kan ha positive sider, sammenlignet Skaug samspillet mellom barn og mødre basert på om de spilte nettspill sammen, så på TV, eller lekte med leketøy.

Resultatet tydet på at mødre ble mer engasjerte og ga mer gunstig respons til barnet da de spilte nettspill.

– Interaktive medier som nettbrett kan faktisk bidra til å stimulere og styrke samspillet mellom voksne og barn, oppsummerer Skaug til forskning.no.

Videre viste det seg at å leke med tradisjonelle leketøy ikke kom særlig bra ut.

– Barna ble mindre engasjert enn i de andre aktivitetene da de fikk en kurv med leker. Også mødrene var betydelig mer uengasjerte i leken, og mindre imøtekommende overfor barnet, sier Skaug.