Det sier direktør for byutvikling i kommunen, Mette Mohåg.

Hun forteller at man internt i kommunen har satt i gang arbeidet med å få på plass en reguleringsplan for veien – og at man håper på å få denne til politisk behandling allerede tidlig i høst.

Saksbehandlingsfeil

– Jeg vil helst ikke tidfeste når vi kan sende planen fra oss, men vi håper på å være i stand til å gjøre det i løpet av kort tid, sier hun til iTromsø.

Fylkesmannen refuserte den tidligere reguleringsplanen for veien med argumentet at det var gjort en rekke saksbehandlingsfeil knyttet til klager og innsigelser fra grunneiere langs veien.

Til iTromsø sa Mohåg den gang at hun ikke var enig med fylkesmannen, men at man var nødt til å like fullt starte en ny prosess.

Skal i dialogmøter

– Vi skal nå dialog med grunneierne for å komme til enighet om hvordan planen skal bli, sier Mohåg i dag.

TRAFIKKSIKRING: I forslaget til hvordan «nye» Stakkevollveien skal se ut så skisseres det flere nye kjørefelt, busstraseer og gang- og sykkelstier. Ill: Asplan Viak

Reguleringsplanen som fylkesmannen underkjente har vært gjennom politisk behandling to ganger – og kommunestyret har sagt ja i 2015 og 2017 til planene for en oppgradering av den nedslitte veien.

Mohåg sier at det ennå ikke er helt avklart om man vil basere den kommende planen på de allerede vedtatte planene, eller om man vil løfte ut enkeltelementer som er omstridte slik at man kan få godkjent en plan for resten av strekningen.

En rekke tiltak

Reguleringsplanen gjelder veistrekningen mellom Kullkransvingen og Tverrforbindelsen og omfatter blant annet flere kjørefelt, gang- og sykkelstier, kollektivtraseer og andre trafikksikringstiltak.

Etter møtet med grunneierne skal man internt i kommunen legge en tidsplan for det videre planarbeidet. Når det har skjedd så vil politikerne vedta om denne planen skal godkjennes og om den skal legges ut til offentlig høring hos publikum.

– Vi håper som sagt at vi skal funne fremme en ny reguleringsplan tidlig i høst, sier Mohåg.