Hurtigruten bestiller nytt hybridskip for ekspedisjonscruise

Hurtigruten har nå skrevet intensjonsavtale om å bygge sitt tredje hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip. Skipet skal bygges ved Kleven Verft i Ulsteinvik.

Nytt skip: Hurtigruten har bestilt nytt hybridskip fra Kleven Verft i Ulsteinvik. Illustrasjon: Hurtigruten 

nyheter

Hurtigruten har allerede to skip under bygging ved verftet, og har nå altså bestilt et tredje.

– Vi er strålende fornøyde med å kunne gå ut med planene om å bygge enda et revolusjonerende hybriddrevet ekspedisjonsskip. Dette grensesprengende skipet vil ta gjestene våre til noen av de mest spektakulære stedene på kloden – på en mer bærekraftig måte enn noen gang tidligere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Spesialbygget

Som MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» vil også det nye hybriddrevne ekspedisjonsskipet være spesialbygget for noen av verdens mest ekstreme områder, med spesialdesignet og isforsterket skrog.

– Dette er de grønneste og mest avanserte cruiseskipene verden noensinne har sett. Det er skip som flytter grenser og som setter en ny standard for hele den globale cruiseindustrien, sier Skjeldam.

Skipet skal etter planen leveres i løpet av andre kvartal i 2021. Hurtigruten og Kleven Verft jobber videre med detaljer og avklaringer i intensjonsavtalen. Disse avklaringene er forventet i løpet av første kvartal 2019.

Takknemlige for tilliten

Det er planlagt med flere nyvinninger, blant annet ny teknologi og betydelig større batteripakker for å gjøre ekspedisjonsseilingene enda mer bærekraftige.

– Vi er takknemlige for tilliten Hurtigruten viser oss ved å signere intensjonsavtalen for et tredje, avansert ekspedisjonsskip, der vi kombinerer grønn teknologi med premium gjestekomfort. Dette er en bekreftelse på den unike kompetansen og fasilitetene vi har her på Kleven, sier administrerende direktør Olav Nakken ved Kleven Verft.

Med en voksende flåte på 17 spesialbygde ekspedisjonsskip, er Hurtigruten verdens største ekspedisjonscruiserederi.